sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי אשר שב לארצו לאחר אלפיים שנות גלות . זהו ייעודה . ואולם , מדינת ישראל לעולם תהיה גם מולדתה וביתה של אוכלוסייה ערבית רחבה המונה למעלה ממיליון וחצי ערבים , שהם למעלה מעשרים אחוזים מאזרחי המדינה . האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל איננה קבוצה שולית בחברה הישראלית . מדובר באוכלוסייה שהיא בשר מבשרה של הארץ הזו , אוכלוסייה מגובשת בזהות לאומית ותרבותית משותפת שתמיד תהיה מרכיב יסודי בחברה הישראלית . אכן , גם אם אף אחד מאתנו לא ביקש זאת לעצמו , אנחנו נועדנו לחיות זה לצד זה , זה עם זה , אנחנו שותפי גורל . דברים אלה של נשיא המדינה ראובן ריבלין מתארים את מערכת היחסים הראויה במסגרת של מדינת לאום בין קבוצת הרוב לקבוצת המיעוט הילידי . הנשיא ריבלין מציג כאן הלכה התואמת את הגדרתה של ישראל כ " מדינה יהודית ודמוקרטית " והכוללת שיתוף ושילוב שוויוני בין שני הציבורים מתוך שמירה על האופי הלאומי היהודי של המדינה . ואולם המציאות מורה שאין זו הלכה המקובלת על הכול או שקל ליישמה במקרה הישראלי , שהוא מורכב במיוחד . ראשית , כפי שמראים מחקרים רבים וכפי שעולה גם מקובץ הנתונים הסטטיסטיים בחלק השני של חיבור זה , הציטוט מפי הנשיא אינו מתאר מציאות קיימת : ההכרה בשותפות הגורל בין הציבור היהודי לציבור הערבי במסגרת מדינת לאום יהודית ודמוקרטית רחוקה מלשקף נכוחה את התודעה הרווחת , והיא אינה מקובלת על חלקים רבים למדי הן בצד היהודי והן בצד הערבי . מול דבריו השקולים והמכבדים של ריבלין , שבנאומו הידוע – " נאום השבטים " – ייחד לערבים בישראל מעמד של שבט אחד מתוך הארבעה החיים כאן , דברים המתקבלים בחפץ לב על ידי חלקים בציבור היהודי , אפשר להציג מבחר גדול של ציטוטים מפי מנהיגים ישראלים - יהודים אחרים , אנשי דת , אנשי תקשורת , בלוגרים ועוד הפוסלים את זכותם של הערבים להיחשב חלק מן ה " אנחנו " הלאומי ורואים בהם סרח עודף , במקרה הטוב , או גיס חמישי מבית , במקרה הרע . כפי שהראינו במדדי הדמוקרטיה לא פעם ולא פעמיים , ונחזור ונעמיק בכך גם בדוח זה , המסר נגד שוויון ונגד שיתוף של הערבים חלחל וקנה לו אחיזה בקבוצות לא קטנות בציבור הישראלי - יהודי . קבוצות אלה ונציגיהן בשלטון תובעים להפוך את ישראל למדינה יהודית ולוותר במודע במובנים מסוימים על אופייה האזרחי - דמוקרטי , למשל , לוותר על השוויון האזרחי המוחלט ולתת בתחומי חיים מסוימים זכויות יתר ליהודים . העדפת ה " יהודית " על פני ה " דמוקרטית " בהגדרת המדינה פירושה הדרה פוליטית וחברתית של המיעוט הערבי . 1 מתוך דברי נשיא המדינה ראובן ( רובי ) ריבלין בטקס ציון שנת ה - 58 לטבח בכפר קאסם : ראובן ריבלין , " דברי נשיא המדינה היום , בטקס האזכרה בכפר קאסם " , פייסבוק , . 26 . 10 . 2014 2 ראובן ריבלין , " דברי נשיא המדינה בכנס הרצליה לקראת שנה לכהונתו " , אתר נשיא מדינת ישראל ראובן ( רובי ) ריבלין , . 7 . 6 . 2015

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help