sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כאויב חסר כל אמות מידה מוסריות . הטיה פסיכולוגית שיש להתייחס אליה בהקשר זה היא " טעות הייחוס הבסיסית " . הטיה זו גורמת לייחוס ההתנהגות השלילית של אחרים לאופיים ולא לנסיבות שהם פועלים בהן . כלומר , מעשי טרור נתפסים כנובעים מטבעו המרושע של האחר , מתוך התעלמות ממניעים נסיבתיים . תפיסה כזאת מובילה למחשבה המוטעית שניתן לפעול נגד הטרור רק ביד קשה , שכן אין סיכוי לשנות את אופיו של הצד שמנגד . כך מוחמצת ההזדמנות לפעול בחוכמה ובאופן שמביא בחשבון את הנסיבות המובילות לביצוע פעולות הטרור . תחושת זעם ושנאה כלפי ה " אחר " . תחושת הפחד מה " אחר " והדמוניזציה הנעשית לו מעוררות מטבע הדברים רגשות שליליים כלפיו , כדוגמת זעם ובייחוד שנאה . אלו מובילים לדחף לנקמה ולתגובות תוקפניות ולרצון להרע למושא השנאה ואף להכחידו . לנוכח הנטייה לתפוס קבוצות חיצוניות כישויות הומוגניות , הטרוריסטים נתפסים כמייצגי הקבוצה שהם משתייכים אליה , ושאר חברי הקבוצה מתויגים כעוזריהם או כטרוריסטים בכוח . בעקבות זאת רגשות הזעם והשנאה אינם מופנים כלפי הטרוריסטים בלבד , אלא כלפי כל הקבוצה שהם נתפסים כמיצגיה — במקרה הישראלי הפלסטינים כולם , ואף הפלסטינים אזרחי ישראל . נוסף על תהליכים חברתיים אלה , בחברה המתמודדת עם טרור מתקיימות הטיות פסיכולוגיות שמובילות לקבלת החלטות מוטה . למשל , הצורך ב "סגירות קוגניטיבית " . צורך זה מוגדר כחתירה לתשובות מהירות וחד – משמעיות וסלידה מריבוי משמעים . הטיה זו מובילה בדרך כלל להתמקדות בטווח הקצר , המאפשר רמת ודאות גבוהה יותר באשר לתוצאות הפעולה . דוגמה נוספת היא ההטיה של " ביטחון מופרז אופטימי " ( optimistic . ( overconfidence בהקשר לנושא ספר זה , מדובר בנטייה של מקבלי ההחלטות לקבוע את הערכותיהם בעניין התפתחויות עתידיות שייגזרו מהאמצעים שיינקטו על ידם מתוך ביטחון יתר . הערכות מופרזות אלה מסתמכות על התייחסות למידע המקדם ומאשש את הצלחת המדיניות אגב התעלמות ממידע שדווקא מעיד על כישלון אפשרי שלה . כך יוצא שלא כל השיקולים הרלוונטיים מקבלים את המשקל הראוי , כמתחייב מהליך קבלת החלטות תקין .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help