sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הנבחרים שלה . גם בהשתלבות החברתית – תעסוקתית של הגברים החרדים חל שינוי משמעותי בעקבות מיזמים של המדינה שתכליתם לרתום אותם ללימודים אקדמיים ולשלבם במערך התעסוקה במסלולים ייעודיים ( תמיר ואח ' , . ( 2010 התהליך של רכישת השכלה אקדמית הוא תהליך מורכב ביותר אצל אנשים חרדים , הן מבחינה ערכית והן מבחינה מעשית . אחד הנושאים המרכזיים שהחברה החרדית מתלבטת בהם בהקשר זה הוא היחס הראוי לרכישת השכלה אקדמית כללית , משום שהשכלה אקדמית — שהיא אחד המאפיינים של החברה המודרנית ה " חיצונית " — משמשת גם מקור יצירה והפצה של ערכי החברה המודרנית , ולכן היא נתונה במתח עם ערך השימור העצמי של הקהילה החרדית ( בראון ( הויזמן ) , . ( 2012 במחקר שלנו בחנו את תהליך השתלבותם של החרדים האקדמאים במשק הישראלי כדי להבין את נקודות המפגש שבין רכישת השכלה גבוהה בציבור החרדי לבין ההשתלבות שלו בשוק התעסוקה . הבחינה נעשתה לאור המודל האינטראקציוני לחקר התמודדות עם לחץ של ריצ ' רד לזרוס וסוזן פולקמן ( . ( Lazarus and Folkman , 1984 שני החוקרים מנסים לתת מענה לשאלה כיצד אנשים מתמודדים עם מצבי לחץ בהתחשב במאפייניהם האישיים וכמובן במאפייני המצב המסוים הנדון . מטרה נוספת במחקרנו הייתה להגדיר את החסמים הניצבים לפני אנשים חרדים בהשתלבותם בשוק התעסוקה ולתת בתוך כך מענה לאחד האתגרים הגדולים שמעצבי המדיניות צריכים להתמודד עמם — גיבוש מתווה מוסכם המאזן בין רצונה של החברה החרדית לדבוק בהתבדלותה לבין דרישות המשק . כדי להשיג את המטרות שהצבנו לעצמנו בחנו מה קורה במפגש של קבוצת המיעוט החרדית עם קבוצת הרוב בסביבת העבודה לאור מודל אסטרטגיות ת רבות ( acculturation ) של ג ' ון ברי ( , ( Berry , 2005 וניסינו לאפיין את אסטרטגיות הת רבות המתגבשות במפגש זה . לדידו של ברי ישנן שתי שאלות מהותיות שהפרט המתבדל מעלה במפגש של המיעוט עם ערכי הרוב : האחת — האם בערך המסוים הניצב במרכז הקונפליקט יש כדי לשמר את המורשת התרבותית שלי ?; והשנייה — האם ערך זה עשוי לסייע בשימור הקשרים שלי עם התרבות ההגמונית ? מענה לשתי שאלות אלו יסייע בהבנת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help