sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תקציר בחברה החרדית רכישת השכלה אקדמית היא מעשה שמבחינה ערכית טרם ניתנה לו הסכמה פומבית גורפת ומבחינה מעשית הוא רצוף קשיים . אחד הנושאים המרכזיים שהחברה החרדית מתלבטת בהם בהקשר זה הוא היחס הראוי לרכישת השכלה אקדמית כללית , משום שהשכלה אקדמית — שהיא אחד המאפיינים של החברה ה " חיצונית " — משמשת גם מקור יצירה והפצה של ערכי המודרניות ונתונה במתח עם ערך השימור העצמי של הקהילה החרדית . אף שרכישת השכלה גבוהה בידי חרדים , ובעיקר בידי נשים חרדיות , נהנית היום מלגיטימיות כלשהי בקהילה , רבים מן הרבנים וחלק גדול מן הציבור החרדי עדיין מחרימים אותה . מן ההיבט של המדינה ורשויותיה התהליך מורכב מפני שבתכנון מדיניות לטווח ארוך , השתתפותה של החברה החרדית במשק הישראלי ממש גורלית ואף נדרשת בשביל מהלך כזה היערכות מיוחדת ההולמת את עולם הערכים החרדי . התאמה זו נדרשת בכמה וכמה מעגלים חברתיים – כלכליים : בצבא , במסגרות ההכשרה האקדמית ובמקומות העבודה השונים . כמובן , מצד ההכשרה האקדמית יש גם צורך לגשר בין פערי השכלה לבין הדרישות בשוק העבודה . איננו מתיימרות לדון כאן במכלול תהליך האקדמיזציה של החברה החרדית הישראלית . במקום זה אנו מתמקדות בבחינת ההבדלים בין ההשתלבות של אקדמאים חרדים במקומות עבודה שמחוץ למובלעת החרדית לבין המשתלבים בתוך המובלעת , במטרה לעמוד על משמעות ההבדל . להלן נדון במשמעויות הרחבות של התהליך ונתעכב על השאלה אם רכישת השכלה אקדמית והשתלבות במקום עבודה חוץ – קהילתי מובילות בהכרח למודל שמרני חדש . גורם נוסף שהיה חשוב לנו לבחון הוא שיעור המועסקים החרדים ביחס למסלולי ההכשרה שהם עברו , כבסיס להערכת התועלת של תכניות ההכשרה האקדמיות והמקצועיות הפועלות במשק זה שני עשורים . הממצאים והמלצות המדיניות הם תוצר של התבוננות פרטנית בקבוצת המחקר ומבוססים על קולם של המשתתפים בקבוצות המיקוד השונות , ובקצרה : שילוב של ממצאי מחקר כמותי עם ממצאי מחקר איכותני .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help