sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ודמוקרטית – מדינת ישראל , אשר מאפשרת ליהודים שלטון עצמי מלא שנשלל מהם באלפיים שנות גלות . היהודים חזרו אל ההיסטוריה באמצעות מדינת הלאום . עניינו של ספר זה הוא בבחינת התגובה ההלכתית להצלחתה הכבירה של הציונות הפוליטית . האם פוסקי ההלכה בדורות האחרונים הפנימו את המשמעויות הכבירות של הרעיון הציוני ושל הקמת המדינה ? האם מיתריה של ההלכה כווננו על ידם מתוך רגישות לחידוש הגדול שנפל בעולמם של היהודים ? אכן , האתגר שעמו מתמודדים פוסקים שמעוניינים להוליך את ההלכה אל עבר האופק הציוני הוא גדול ורב . כדי לעמוד על כך יש להכיר בשתי עובדות יסוד : העובדה הראשונה נובעת מאופייה של ההלכה , שהיא שיטת משפט פרגמטית המתמקדת בפתרון בעיות קיימות . אין היא עוסקת בשאלות תאורטיות . מקובל עלינו : אין לו לחכם אלא מה שעיניו רואות . יתר על כן , ההלכה היא שיטת משפט מבוססת תקדים . לפיכך מצודתה איננה פרושה על שאלות תאורטיות שבעניינן לא הצטברו תקדימים של פסקים בדורות קודמים . העובדה השנייה קשורה לגורל היהודי . כאמור לעיל , חורבן הבית והיציאה לגלות היו מאורע מפעיל לשינוי הלכתי נרחב ביותר . כנגזר מכך , גופה ונופה של ההלכה הידועה לנו היום עוצבו על ידי חכמים בתקופת הגלות . הטקסטים היסודיים – התלמוד הבבלי , ספרות הגאונים , תשובות הראשונים והאחרונים – כולם נכתבו בעת שהיהודים היו " עם מפוזר ומפורד בין העמים " . גם הקוד הקלסי של ההלכה – המשנה תורה לרמב " ם – חובר בגלות . צירוף האופי הפרגמטי והתקדימי של ההלכה עם ההיסטוריה הגלותית שבתוכה התעצבה רוקן אותה מתכנים המיועדים , מלכתחילה , להסדיר חיים לאומיים ריבוניים . אפשר לטעון כי המהפכה הציונית אינה אמורה להשפיע על מעגלי ההלכה בתחומים החשובים שבין אדם לחברו ובין אדם למקום , אך קשה לראות כיצד ניתן להפטיר כבגלות בכל הנוגע לתחומים הלכתיים שבין אדם לציבור . גם בהתחשב באופייה השמרני , תקופה של כ 120 - שנות ציונות וכ 70 - שנות מדינה אמורה לאפשר לפוסקי ההלכה להתמודד עם האתגר ביישוב דעת מרבי . לפיכך התעוררנו לבדוק אם הללו עומדים באתגר . מדובר בניסיון הערכה ראשוני , חלוצי באופיו , שמטרתו העיקרית היא להצביע על הקיים ועל החסר בחשיבה ההלכתית בתחומים הרלוונטיים לחיינו הלאומיים . בספר שלושה שערים שכל אחד מהם מתבונן ב " הלכה הציונית " מן הפרספקטיבה שלו : השער הראשון מתמודד עם השאלות העקרוניות ומציג את התמונה הכוללת ; השער השני בוחן סוגיות קונקרטיות שבהן ההלכה הציונית באה , או אמורה לבוא , לידי ביטוי ; השער השלישי מציג את משנתם של הוגים ופוסקים שעמלו על אתגר ההלכה הציונית .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help