sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא האם ההלכה אמורה להגיב לשינויים במציאות האנושית ? רבים סוברים שבניגוד לשיטת משפט שנוצרה בידי אדם , שתפקודה המוצלח תלוי ביכולתה להתגמש ולהתאים את עצמה ל " תנאי הארץ ותושביה " , ההלכה , שמקורה בהתגלות אלוקית ואופייה תאולוגי , איננה תלוית תקופה או הקשר כלשהו . לפיכך , לשיטתם , ההלכה איננה אמורה להגיב לשינויים במצב האנושי אלא היא מסדירה את חייהם של יהודים באופן קבוע מראש , באשר הם שם . במילים אחרות , ההלכה אמורה לטפל באופן זהה בחייהם של יהודים בגלות ובישראל , בימי הביניים ובתקופה הפוסט - מודרנית , בעת שישראל " דוויים וסחופים " תחת שלטון זרים , ממש כמו בעת שהם " עם חופשי בארצנו " . כותרתו של ספר זה – " הלכה ציונית " – מבהירה כי דעתנו שונה בתכלית . יש , או לפחות אמורה להיות , תגובה הלכתית לתופעה היהודית החשובה בדורנו : הקמת מדינת ישראל . אנו סבורים כי התבוננות מעמיקה בתולדות ההלכה מלמדת שמדובר במערכת נורמטיבית חיה שמתעצבת מחדש , בכוונון עדין , לנוכח אתגרים עתיים . הפיתוח ההלכתי נעשה באמצעות מערכת קבלת החלטות אנושית , המוסמכת על ידי השיטה עצמה לפתח את ההלכה . אכן אף שההלכה , כשמה , הולכת , מדובר במערכת נורמטיבית שהשמרנות היא גן יסוד הטבוע בה . תגובתה לשינויים שבמציאות מדודה ואיטית אגב העצמה גדולה של כוח התקדים כבסיס לפיתוח הלכתי , עקב בצד אגודל . כוחה של ההלכה לשמר את עצמה כשיטת משפט רלוונטית , משך אלפי שנים , הוא תולדה של בחירה זהירה ומחושבת בין הקוטב השמרני ובין הקוטב המחדש , שעליה אמונים המנהיגים הרוחניים לדורותיהם וגם הקהל כולו . במקרים חריגים וייחודיים היה השינוי במציאות דרמטי בדרך שלא הותירה לחכמי ישראל בררה , והם נדרשו לבצע התאמה הלכתית משמעותית משנה סדרי עולם . הדוגמה הבולטת לכך היא חורבן הבית השני , שבעקבותיו , בדורו של רבן יוחנן בן זכאי , הונהגה מהפכה הלכתית . האתוס ההלכתי נשאר כשהיה , אבל תוכן הקוד המחייב שונה על פי הנדרש במעבר מחיים " בצלו של מקדש " לחיים בהיעדרו . שיבת ציון והקמת מדינת ישראל מציינים שינוי דרמטי נוסף באורח החיים היהודי . בנו התקיימו נבואות קדמונים , והקהילה היהודית הגדולה בעולם חיה היום בארץ ישראל . יתר על כן , התנועה הציונית הצליחה במשימתה המרכזית להקים מדינה יהודית

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help