sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שרדו כמאה . במרד בסוביבור השתתפו כל 600 האסירים , מחציתם הצליחו לברוח וכ 200 - מתוכם נותרו בחיים . מרידות אלו היו מוצלחות בהרבה מאשר מרד הזונדרקומנדו באושוויץ , בעיקר משום שהאסירים היו קבוצה הומוגנית של יהודים בעלי גורל אחד ומשום שמחנות אלה היו קטנים ומבודדים . באושוויץ , כפי שנראה בפירוט בהמשך , היו היהודים רק חלק מכלל האסירים , והזונדרקומנדו היו מיעוט קטן עוד יותר . התשלובת הענקית של מחנות אושוויץ הקיפה עשרות קילומטרים רבועים והסיכוי להימלט ממנה , ודאי בקבוצה גדולה , היה קלוש מלכתחילה . למורדים באושוויץ , בטרבלינקה ובסוביבור היו אותן מטרות : להימלט ולהציל את חייהם , להביא לידיעת העולם את המתרחש בבתי החרושת לרצח , ואם למות - אזי בכבוד ותוך כדי מאבק . אכן , מרד הזונדרקומנדו - אם אנו בוחנים אותו במבחן התוצאה - נכשל : מעטים בלבד שרדו מבין המורדים . אך בדיוק כמו מרד גטו ורשה , גם את המרד הזה אין לבחון במבט צר שכזה . בשני האירועים הרימו המורדים יד נגד הנוגשים והרוצחים - והראו שרוחם וכבודם עודם איתם , גם כאשר גופם שבור ורצוץ . אף על פי שמדובר באירוע קצר ונקודתי , תיאורו של מרד הזונדרקומנדו רחוק מלהיות משימה פשוטה . נתונים מרכזיים הנוגעים למרד נשארו עלומים . כך , למשל , איננו יכולים לקבוע במדויק את השעה שבה פרץ , ורובם של מי שנהרגו במהלכו הם עלומי שם . הקושי נובע מהעדר מקורות : מבין המורדים כמעט לא שרד איש , הדוחות הגרמניים על המרד לא השתמרו , עדי ראייה מסרו עדויות סותרות . וזה עוד בטרם הבאנו בחשבון את חלוף הזמן ואת ההשלכות הפסיכולוגיות של השהות באושוויץ . לבעיות אלו , האופייניות לעבודתו של ההיסטוריון בכלל ולזו של חוקר השואה בפרט , נוספה בעיה ייחודית למרד הזונדרקומנדו , שאולי אפשר לכנותה " לוקליזציה של הזיכרון " . מצאנו שאפשר להצביע על מידע שונה ואף סותר בעדויותיהם של עדים שמוצאם מיוון לעומת אלו של עדים שמוצאם מפולין . מספר ניכר של ניצולים מבין הזונדרקומנדו משתי קבוצות אלו נוטים להעצים את חלקם של בני מולדתם בתכנונו של המרד ובביצועו . כך אנו מקבלים גרסאות שונות על זהותם של הוגי רעיון המרד , על זהותו של מי שקריאתו הציתה אותו ואפילו על השפה שבה הושמעה אותה קריאה . ההיסטוריון מצווה תמיד להקפיד על אובייקטיביות בחתירתו לאמת . משימתו היא לבור את המוץ מן התבן , לסנן את המקורות ולזקק את העובדות . מטלה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help