sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ואת הניכור שרבים חשים בבית הספר התיכון ? התשובה - חיבור רגשי . המושג " חיבור רגשי " מכיל בתוכו שני צרכים נפשיים שהם ייחודיים לתרבות הישראלית , ועל כן נדרשים להם מענים פדגוגיים סגוליים . הצורך הראשון בצמד הוא הצורך להיות מחובר ; השני - להיות מעורר רגשית . כך , ככל שהצטברו העדויות הן הובילו למסקנה , כי תלמידים ישראלים לומדים היטב כאשר הם חשים מחוברים - לחבריהם בכיתה ( " גיבוש " ) , לארץ או למדינה . חוויית המחוברות שהמסע מחולל בששת ימיו מתחילה בתחושת גילוי עצמי וחיבור לאני של התלמיד , והיא הולכת ומתעצמת במעגלים שמתרחבים מדי יום , ובהם התלמידים מתחברים לחבריהם לשכבה , לאנשים בקהילתם , לחברה , למדינה ולעם . חוויית החיבור במסגרת המסע מעידה על צורך משמעותי של תלמידים ישראלים - צורך חברתי שאינו מאפיין תלמידים גרמנים או יפנים , למשל , והאופן שבו מדריכי המסע יוצקים את החיבורים נותן מענה לצורך זה . כך , למרות הקיטורים על " דור המסכים " , על " נוער פוסט - מודרני " ועל חובבי " מילקי בברלין " , אנשי מסע ישראלי זיהו כי תלמידי כיתות י " א בישראל דווקא מבקשים חיבור ערכי . הם רוצים להיות מחוברים בטבורם למהותה של ישראל ולסיפור הציוני ומבקשים למצוא מקום שבו הם יכולים לתרום . כי " תרומה " מעידה על חיבור , ותלמידים ישראלים רוצים " חיבור " . ואכן , העדויות מורות כי עד לצאתם למסע , תלמידים רבים לא זכו לחוש מחוברים למקום - בין משום שביישוב שלהם תנועות הנוער אינן פעילות , ובין מפני שבית ספרם מתמקד בצורך הישרדותי של עמידה ביעדים של מבחני הבגרות . כך או כך , לאחר שחוו חסרים בתחום הערכי וחוויית ניתוק מן " המשמעות הגדולה " של היותם במקום - מגיע מסע ישראלי ומחבר אותם לסיפור הישראלי . צורך נוסף שמאפיין תלמידים ישראלים הוא העירור הרגשי . כפי שתלמידים אמריקאים לומדים בעיקר כשידע " עובד " ; כפי שתלמידים אינדיאנים לומדים רק באמצעות סיפורי מסורת שבטית - כך תלמידים ישראלים לומדים בעיקר כאשר רגשותיהם מעורבים בלמידה . התלמיד הישראלי הוא " רגשי " , בשפה העממית . הפתיל ההכרתי שלו קצר , כיוון שהוא מפונק ; הסבלנות של הכרתו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help