sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מתוקף האיסור " להתבונן לאחור " , נחמיץ הזדמנות לבחון מחדש את תפישותינו החברתיות על זמן ואת יחסנו לשאלת הבעל וּ ת עליו . הניתוח שאני מציעה לחרטה מלמד עד כמה תפישות חברתיות על זמן ועל רגשות והשימוש הפוליטי בהם לוקחים חלק פעיל בהפיכתה של חרטה על אימה וּ ת לעמדה רגשית שמפרה את חוקי הרגש - אותם חוקים חברתיים שמגדירים בין היתר מה הם הרגשות ה " נכונים " ביחס להולדה ולגידול של ילדות וילדים , ואף קובעים שרגשות מסוימים הם בגדר עבריינות רגשית . במציאות חברתית שבה נשים מתבקשות להתמסר לזמן שיחלוף ולשכוח בלי להסתכל לאחור , במציאות חברתית שבה שולט הציווי ש " אין בוכים על חלב שנשפך " - אני מתעקשת לשאול בספר זה שאלות אחרות : מדוע ? מדוע אסור להסתכל לאחור ולבכות ? ולא פחות חשוב מכך : של מי בעצם היד ששפכה את החלב ? במובן זה אני מציעה בספר שלפניכם , שאם רק נבין שגם יחסנו לזמן ועולמנו הרגשי נתונים לפיקוח חברתי , ואם רק נחשוב על רגשות כעל אמצעי להבעת מחאה כלפי מערכות של כוח , אזי נוכל לראות בחרטה קול קורא לחשיבה מחודשת על פוליטיקה של פריון , ילודה ואימה וּ ת . חרטה מסמנת את " הדרך שלא נלקחה " . היא מבהירה עד כמה ישנן דרכים שמלכתחילה נאסר על נשים לפנות אליהן , בין היתר באמצעות מחיקתן של דרכים חלופיות , כמו למשל האפשרות להכריע שלא להיות אם . נוסף על כך , כיוון שכל נקודת מפגש בין אנשים וכל נקודת מפגש בינינו לבין ההשלכות של ההחלטות שקיבלנו עשויה לעורר חרטה , חרטה על אימה וּ ת שופכת אור מזווית נוספת על הקושי שלנו כחברה להתייחס לאימה וּ ת כאל אחת ממערכות היחסים האנושיות , ולא כתפקיד או כממלכה מקודשת . במובן זה , חרטה עשויה לסייע בסדיקת התפישה שלפיה אימה וֹ ת הן אובייקטים שמטרתם לשרת צרכים של אחרים , ולחזק את ההכרה בהיותן סובייקטיות נפרדות , שהן אלה שברשותן הבעל וּ ת על גופן , על מחשבותיהן , על רגשותיהן , על דמיונן , על זיכרונותיהן ועל צורכיהן . מכאן שזהו ספר על אימה וּ ת לא פחות משהוא על חרטה בעקבותיה . וזהו ספר על שימושים תרבותיים שנעשים ברגשות ובזמן , לא פחות משהוא ספר על אימה וּ ת .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help