sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

אמנות , ראשיתה במה שנעדר מן היצירה וסופה הריסתה . מה שבולט בעיני הצופה ומוליד שרשרת אסוציאציות אינו תמונות הקרב עצמן , אלא מה שנעדר מהן . הצופה מפליג בדמיונות על מה שנעדר , עד שהנעדר מחליף לחלוטין את מקום הממשות שבציור . משוררים , נדמה לי , מגיבים לעתים קרובות על ציורים באופן כזה . הדבר ראוי לציון , משום שבדרך כלל מתוארים משוררים הכותבים שירים אקפרסטיים ( שירים על יצירות אמנות ) כאילו הם יוצאים ממה שקיים בציור , ומנסים להעביר את הצורות החזותיות לתחום המילה . ההנחה שהעברה כזאת אפשרית מבוססת על הניסיונות שנעשו - ולא עלו יפה - להעמיד מקבילות או אנלוגיות בין שתי " האמנויות האחיות " - השירה והאמנות החזותית - אם על יסוד התוכן ואם על יסוד הצורה . אשר לתוכן , דומה שהמקבילות שופכות אור כלשהו על אותה ישות מעורפלת , הקרויה " רוח הזמן " , אבל אינן שופכות אור על שתי האמנויות עצמן ; ואשר לצורה , המושגים המשמשים כפשוטם באגף הציורי של המשוואה ציור = שירה אינם יכולים לשמש באגף השירי אלא במובן מטפורי , ועל כן תועלתם מועטה ( ליניארי מול ציורי , קומפוזיציה פתוחה מול סגורה וכיו " ב ) . במקום זאת אני מציע לבחון את היחס בין שירים וציורים במושגים של היעדר והדחה . משוררים אקפרסטיים , אני טוען , אינם עושים , או עושים לעתים רחוקות מאוד , מה שכמה מבקרים אומרים שהם עושים , דהיינו " מתכחשים לעצמם ולתחום המחשבה והרגש שלהם עצמם , ונפתחים כל ‑ כולם ליצירתו של האחר " ; אדרבה , הם מנצלים במידה רבה את הפרצות שבמדיום החזותי כדי להפגין את כוחו של המדיום שלהם . טענה זו של קאלווינו , אין בה בהכרח חידוש . ניסוחיו המהממים ורבי ‑ הדמיון נוטים להשכיח , שאמירה פשוטה מובלעת בהם . תגובתו על אוצ ' לו דומה ביסודו של דבר לתגובתו של בלזק , למשל , על תמונת נוף חורפי שראה פעם . וכך מתאר בודליר את האפיזודה הזאת : " מספרים שבלזק [ , [ ... כשמצא עצמו יום אחד עומד מול ציור נאה , ציור של חורף , עגמומי ועוטה כפור , זרוע בקתות ואיכרים כחושים , קרא , לאחר שהתבונן בצריף , שעמוד דקיק של עשן עלה ממנו : ' כמה זה יפה ! אבל מה הם עושים שם בתוך הבקתה הזאת ? על מה הם חושבים ? מה דאגותיהם ? האם עלה היבול יפה ? היש להם חובות לשלם ? '" . Gisbert Kranz , Das Bildgedicht in Europa , Paderborn 1973 , p . 60 . 1 . Charles Baudelaire , Oeuvres compl è tes , vol . 2 , Paris 1976 , p . 579 . 2

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help