sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הדיבור השירי ושתיקת האמנות 1996 " בציוריו של פאולו אוצ ' לו לא רואים ציפורים " : כך נפתח טקסט קצר של איטלו קאלווינו , " ציפוריו של פאולו אוצ ' לו " . " מה קרה לציפורים , שלדברי וזארי מילאו פעם את בדיו ? מי הניס אותן ? " והוא משיב : " ודאי החיילים , החוסמים את דרכי האוויר בחניתותיהם ומהסים קול ציוץ וסלסול בשאון נשקם " . את אוצ 'לו הזקן תיארו לא פעם כשהוא מוקף בציורי הציפורים שלו ; אבל מה שמעורר תשומת לב ביצירותיו המפורסמות ששרדו הוא " היעדר הציפורים , היעדר המטיל את כובד משקלו על האוויר , מבעית , מאיים , מבשר רע " . ציורים אלה ששרדו כמו מבליעים הנחה על קיומם של ציורים אחרים , שייתכן שצוירו אבל אבדו : " סצנות שקדמו לאלה - עולם שכולו קול ציוץ ונקירות ומשק ‑ כנפיים , שנפוצו בבהלה לכל עבר עם פלישת הלוחמים , וסצנות אחרות שבאו אחריהן : מתקפת ‑ נגד של הציפורים , העטות להקות ‑ להקות צפופות ונוחתות על קסדות , על שריוני ‑ כתף ומגיני ‑ מרפק " . הטקסט של קאלווינו מתמלא פתאום נוצות מתעופפות וציפורניים ננעצות , בלהות נוסח " הציפורים" של היצ ' קוק . פלוני זועק לעזרה , אלמוני מגשש למצוא מגן - ונמצא נועץ ידיים בכנף פרושה . לבסוף אפילו האדם , שכבר נתגלגל בחיה שריונית כשלבש שריון , פושט צורה והופך לציפור . במאבק האחרון בין חיה שריונית לציפור שוב אין יודע " היכן - ואם - האדם עודו קיים " . הטקסט , שנפתח בהיעדרן של ציפורים , מסתיים בנוכחותן בכל מקום ; ואילו דמויות האדם , שמילאו את הבד בתחילה , נעלמו לגמרי . האנשים נטמעו בציפורים , מגני החזה שלהם צימחו נוצות , וחצוצרותיהם פולטות קריאות ציפור צורמות . ההיעדר , שהיה " מוטל בכל כובד משקלו על האוויר , מאיים ומבשר רע " , בלע כל נוכחות . מסתו זו של קאלווינו , עיסוקה האמיתי הוא בדרך תגובתו של הדמיון היוצר על ציור . הטענה הפרדוקסלית המושמעת כאן היא , שתגובתו של סופר על יצירת

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help