sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר מראשית שנות האלפיים חושפת ההיבחנות בבחינות הבגרות תופעות שרבים בציבור אינם מוצאים בהן מקור של נחת : תובענות , אלימות מילולית , איומים תכופים בפנייה לערכאות משפטיות , תלונות על זילות במשאבי ציבור ועוד . בנוסף , לצד ההישגים המתבטאים בעלייה באחוז הזכאים לתעודת הבגרות , ולהיותה כרטיס כניסה בקבלה לאוניברסיטאות , מתעצמות אמירות המשקפות את ערעור במעמדה של התעודה כמייצגת סיום הולם של פרק הלימודים בחטיבה העליונה ומשמשת כרטיס כניסה למוסדות להשכלה גבוהה ולשוק התעסוקה . ניתן להציג את נושא בחינות הבגרות מהיבטים שונים : ההיבט הכמותי - כמה נבחנו ובמה , מהו מספר העוברים , החריגים , המצטיינים וכדומה ; השוואת הישגיהם של המשויכים לרמות סוציו - אקונומיות שונות ; ההיבט המגדרי - באלו מקצועות מצטיינות הבנות ובאלו גוברים הבנים ; ההיבט הכלכלי - תקציבי - מהי עלות מועד בחינות , עלותו של שאלון לנבחן אחד , מהן עלויות ההערכה בכל מקצוע ובכולם יחד ועוד . אנשי חינוך יתעניינו יותר במשקלה של ההערכה הבית ספרית ויצביעו על אחוז העלאתו של הציון עקב מתן " ציון מגן " . אחרים ישקלו את ההיבט של הקבילות האקדמית של התעודה ומרכיביה , ובאיזה מוסד להשכלה גבוהה תתקבל , וכלכלנים יחשבו עלות מול תועלת בהקשר זה . ממכלול ההיבטים בחרתי להתמקד בתיאור התופעות המיוחדות לזמן ולמקום , ובמשמעויות החברתיות הנלוות למרוץ לתעודת הבגרות . איני מפחיתה מחשיבותם של ניתוחים סטטיסטיים ומחקרים אקדמיים , ומחיוניותם לבקרת פעולותיה של מערכת החינוך , אך במספרים בלבד אין לספר את הסיפור במלואו . הגורם האנושי ותפקודו בהתרחש אירועים ביטחוניים , חברתיים ופוליטיים כדוגמת האינתיפאדה השנייה , ההתנתקות מגוש קטיף והקסאמים בשדרות והשפעתם על קבלת החלטות הנוגעות להישגי הנבחנים בבחינות הבגרות הוא

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help