sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

להבדלי ההתבטאות בין הסוגות השונות של הכתיבה . המסרים שהכותב מתאמץ לנסחם נובעים הן מאישיותו האינטלקטואלית , המיסטית והחזונית הן מהאתוס של הפעילות הדתית הריטואלית . נוסף על כך המופשט וּ ת של רעיונותיו והנועז וּ ת שבהם תורמות אף הן לכתיבה שאיננה חד משמעית . בהתאם לכך בכוונתי לטעון בחיבור זה , כי אופי ההגות החב " דית מתמצה בתכונות מהותיות אחדות : ( א ) סקרנות אינטלקטואלית . להגות חב " ד אין גבולות . ההוגה החב " די חוצה כל גבול אפשרי בסקרנותו . הנחה זו חלה על רעיון ומעשה כאחד : אין פעילות תאורגית או מגית , עליונה ככל שתהיה , שמחשבת חב " ד איננה ממפה ומנסחת . ניתן לראות בכך פרשנות מסוימת לקבלת האר " י ; ואפשר שאין בכך מקוריות יתר , כי אם יצירת אתוס תואם בסגנון יותר פרוזאי ופחות מיתי . אולם הדחף ה ' כפייתי ' לדון בממדים העליונים של האלוהות הוא מאפיין של הגות חב " ד . שיאה של הסקרנות האינטלקטואלית נמצא בתפיסה המשיחית , שהמסורת החב " דית כוננה אותה על גילוי הסודות . ( ב ) אופטימיות . הגות חב " ד נלהבת להציע מנגנונים שונים במגמה להסביר תהליכים המתרחשים בעולם האלוהות . החלוקה השניונית ( כמו רובד עליון ורובד תחתון של אותה ספירה ) שבה ונשנית בביאור התהליכים של ראשית ההתהוות . לעומת זאת השבירה איננה ממלאת מקום מהותי בהגות חב " ד . על פי רוב האדמו " רים אינם משתקעים בהצעת מודלים לתהליכי השבירה , ותודעתם נעוצה ברובה בעולם התיקון . מלבד זאת הם סמוכים ובטוחים שיעפילו בהכרתם לפסגת ההוויה , לאור אין סוף . ( ג ) חידוש ורציפות . אינטרס מהותי של הגות חב " ד הוא השיוך המוגדר והבהיר לקבלת האר " י . הדפסת הספר עץ חיים בתחילת שנות השמונים של המאה ה 18 הותירה חותם מהותי על מייסד השושלת החב " דית ועל ממשיכיו . ההבחנה בין תהליכי הבריאה , המתייחסים לראשית ההתהוות , לבין תהליכי ההאצלה , המתייחסים לעולמות ולספירות שהופיעו לאחר הצמצום , היא מהותית ביותר . הבחנה חדה זו בין בריאה להאצלה נתמכת בתפיסה הממשית של הצמצום הראשוני החל באור האלוהי ( למשל כפרשנותו של ר ' עמנואל חי ריקי ) . לתכונות אלה יש להוסיף מאפיין שכבר עמדו עליו בהרחבה במחקר הענף על הגות חב " ד : ( ד ) הימנעות מכוונת מהכרעה . הגות חב " ד העמידה את המציאות האלוהית והארצית על שניות דיאלקטית . שניות זו היא בריח תיכון בסוגיות שונות , כמו המעגליות של המציאות ואופיו של האובייקט הנברא והנאצל כאחד . מאחר שהניסוח המודרני של עיקרון זה לא היה בידי האדמו " רים הראשונים , והאדמו " רים האחרונים ביקשו את רציפות הסגנון , התנסח העיקרון הדיאלקטי באמצעות ניסוחים סותרים ולעתים גם מסורבלים .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help