sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ובאמצעותו , או דרך המדברים בשמו , הם מחוברים לעבר רחוק ואפוף קדושה . אלה לימי התנ " ך , ואלה לימי חותם הנביאים , מוחמד , ולעלילות המוסלמים בימי הביניים . פניהם של קנאי הדת לעיצוב העתיד על בסיס פרשנות עבר הזויה . המציאות בשטח , כפי שנוצרה בעת החדשה לפחות , לא חשובה להם . הם יודעים מה רצון האל ומוכנים להיהרג , ומוטב להרוג , כדי לממשו . פניהם לעבר שנגוז מזמן , והוא להם מודל לעתיד משיחי . הדתות , כפוליטיקה , מבשרות רע ליושבי הטיולית לסוגיהם . הם עסוקים זה זמן רב בלהרע איש לרעהו . מוסלמים למוסלמים , יהודים ליהודים , אלה לאלה . אין שיח תבוני בינם לבין ההיסטוריה . הטיולית מעלה הרבה אבק , בייחוד כשהדרך איננה סלולה . וזה אכן המצב . הטיולית עצמה יוצרת אותה , ורק בדיעבד . האבק המיתמר מסתיר את מה שקורה . ההווה מעורפל . המתבונן לאחור אולי מבחין במשהו מבעד לאבק ההתרחשויות , אך לא מסוגל לגבש לעצמו תמונה של ממש . זה כמו "לצבוע רכבת נוסעת " , אומרים על כך באנגלית אמריקאית . משימה מתעתעת , בייחוד מפני שמאז האביב הערבי של 2011 הרכבת ממש לא על הפסים . כבר יצאו כמה ספרים על האביב הערבי ואנו צפויים לספרים נוספים מכל עבר . תרומתו של ספר זה איננה הניסיון לפזר את אבק הדרכים הנוכחי , וּ ודאי לא לבשר את העתיד . הוא מנסה לשרטט את הדרך עד הלום , את התחנות שעברה הטיולית בדורות האחרונים ואת מה שקרה לה תוך כדי כך . נקדים ונאמר , המזרח התיכון שבו אנו יושבים , הטיולית שלנו , במצב קשה מאוד . הוא עבר בדרך חתחתים , חווה שלל תהפוכות . כל תהפוכה בנפתולי העת החדשה השאירה משקע ברכב ובמכלוליו . המזרח התיכון במצב גרוע , מחשב להתפרק . הוא שרוי במשבר העמוק ביותר מאז בישר הנביא מוחמד את האסלאם ועיצב את פני האזור לדורי דורות . כדי להבין זאת צריך אכן להסתכל לאחור , לראות את התפניות , לאמוד את מה שהותירו בשטח פיתולי הדרך . במבט לאחור , מעבר לאבק הנוכחי , רואים את המסלול שעבר האזור . כל היסטוריון רואה אותו אחרת . כמספר ההיסטוריונים כך מספר ההיסטוריות . מה שלהלן הוא פרשנותי . בגרתי בשנות החמישים והשישים ( של המאה הקודמת ) ולמדתי במגמה מזרחנית , באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית . ספרי מבוא -

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help