sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גישה אחרת בולטת בספרה של חנה ארנדט , אשר מטילה חלק ניכר של האשמה בצמיחת האנטישמיות , ואפילו בהשמדת היהודים , על היהודים עצמם , על מנהיגיהם , על התנהגותם ועל דרכי פעולתם . משלב מסוים בתולדותיה של אירופה בעת החדשה חדלו היהודים למלא פונקציה חברתית משמעית ורק הפיקו טובת הנאה מעושרם וממעמדם . בכך נוצר ניגוד ריאלי בין היהודים לבין כל יתר מעמדות החברה , שזיהו את המדינה עם היהודים . ללא עיוורונם של היהודים , שלא הבינו את יסודות ההתפתחות החברתית , לא היתד . האנטישמיות לובשת את הצורות שלבשה ן ויתירה מזו — השואה לא היתד . מתרחשת בממדים ובצורה שנתרחשה , אלמלא השתלבו מנהיגי היהודים מרצון במערכות אויביהם . בלי להיכנס לדיון מפורט בטיעוניה של חנה ארנדט ( ובעלי גישה דומה ) על שני שלביהם — זה העוסק במקורות האנטישמיות ( בספרה על שורשי הטוטליטריות ) וזה העוסק בשואה ( והדן במשפט אייכמן ) נ — אפשר לומר שטיעוניה מושפעים מיסודות מחשבתיים שהיו נפוצים בחברה הגרמנית ( ובמידה לא מבוטלת אף מן הגישה האנטישמית ואפילו זו הנאצית ) . הרי טיעונם של האנטישמיים בכל הדורות היה , ששנאה ליהודים קיימת בתקופות שונות ובעמים רבים , ומכאן שהסיבה לכך בעיקרה איננה מעוגנת בתנאי הזמן והחברה שבהם חיו היהודים , אלא ביהודים עצמם . אין בכך משום חידוש רב , שכן חוקרי האנטישמיות קיבלו ביסודו של דבר את דפוסי הגישה של החברה הלא יהודית , ובין היתר את הדימוי של היהודי כפי שהצטייר בעיני אותה חברה . אומנם אצל יהודים רבים גרמה השואה לשינוי ערכים ולגישה עצמאית יותר , אך מיפנה כזה לא קרה לחנה ארנדט , ומה שמיחד אותה מן החוקרים האחרים הוא הקיצוניות של השימוש בסטיריאוטיפ היהודי השלילי . גישה אחרת , שהיתר . מנוגדת באורח קוטבי לשתי הראשונות , היא זו של מורי ורבי הדגול , פרופ ' בן ציון דינור ז " ל , שהוצגה במאמרו ' גלויות וחורבנן ' , שנכתב תחת הרושם המיידי של השואה , עוד בעצם מהלכה . לדעתו , אין חידוש של ממש בשואה , שכן שנאת יהודים והשמדתם הן תופעה של קבע בתולדות ישראל ובתולדות העמים . הוכחה לכך צריכה לשמש שקיעת היהודים בעולם ההלניסטי והרומי , יהודים שמנו מיליונים רבים ובמעבר לימי הביניים נעלמו , ומסתבר שהשומדו , אם כי אין לנו עדות מפורשת על כך . תהליך , שדובנוב מכנה בשם הציורי : העברת המרכזים היהודיים מאזור אחד למשנהו , הוא למעשה , לדעתו של דינור , השמדה , חורבן והרס הקיום היהודי במקום הישן . כך היה כאמור , בעולם . Hanna Arendt , The Origins of Totalitarianism , N . Y . 1956 2 . idem . . Eichmann in Jerusalem , N . Y . 1963 3 4 כנסת , ח ' , תש '' ד , ענ . 60 — 46 7 עתה גם באוסף מחקריו , ' דורות ורשומות ' , ירושלים , 1978 עמ ' . 192 — 175

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help