sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בחשבון נפש . בזה הוא היה דומה _להלך הרוחות אחרי מלחמת העולם הראשונה , כאשר דעת הקהל בעולם נזדעזעה מהטבח הנורא של מיליונים , שלאחר המעשה נראה היה מנוגד לכל מוסר והיגיון . כאז כן עתה נתרבה מספרם של אלה שהחלו מחפשים במי האשם ומי נושא באחריות . שאלת האשמה הפכה לשאלה מרכזית . בשל כך החלו לבחון במיוחד את תכונות אופיים הלאומי של הגרמנים — היוזמים והמתכננים של רצח העם היהודי — להתחקות על מורשתם ההיסטורית ולראות מנקודת ראות ווו את היחסים בינם לבין היהודים לאורך הדורות . ברוח זו אף נבחנו תולדותיהם ותרבותם של עמי מזרח אירופה ומרכזה , אלה שבטריטוריות שלהם התנהל הרצח ושהם היו מחשובי מבצעיו — האוקראינים , הליטאים , הרומנים , הקרואטים וההונגרים . לא עבר זמן מדובה והחלו להישמע קולות כאילו אשמתם של הנרצחים אינה נופלת , מזו של הרוצחים י מכל מקום , אף הם , כביכול , שותפים לשואה . הנחתם המרכזית של אלה היתה שחלק גדול של האשמה נופל על היהודים עצמם וביחוד על מנהיגיהם שמלפני השואה , שלא הבינו את המפה הפוליטית של זמנם וראו באנטישמיות גורם מסייע לליכוד היהודי , ולכן , במובן מסוים , כעין בעלת ברית למגמותיהם . ביחוד אשמים ראשי היהודים תחת השלטון הנאצי — היודנ - ראטים — שנתנו יד לרודפים ושיתפו פעולה עמהם בשלבים שונים של הדיכוי ואף של ההשמדה : בתוכניות לרישום היהודים , בריכוזם ובגירושם למחנות ההשמדה . אולם עצם העיסוק בסוגיית האשמה הביא את החוקרים לבחון את השואה בפרספקטיבה היסטורית רחבה יותר : הם החלו לחפש את שורשיה ההיסטוריים , את קשריה עם האנטישמיות בתקופה קודמת , ומכאן הגיעו לבחינת שנאת ישראל לצורותיה , על גילוייה השונים . אפשר לומר , שתחת רושם השואה נתגבשו שלוש גישות בחקר סיבות האנטישמיות . האחת טענה שכל עניין היחסים בין הלא יהודים ליהודים , בין אומות הרוב לבין המיעוט היהודי שחי בקרבן , אינו בעיה ריאלית , כי אם הטעיה מכוונת של תועמלנים המנצלים אותה למטרותיהם — הטעיה פסיכולוגית , חברתית או מדינית . הללו גורסים שמעולם לא היתה בעיית יהודים ממשית , אף לא בגרמניה , ולכן לא היה קיים אנטגוניזם של ממש בין לא יהודים ליהודים . האנטישמיות באה , לדעתם , כתוצאה מניצול דעות קדומות היסטוריות ומתכוונת מרירות הציבור כלפי אויב מדומה . כך נוצרה סטיה ( אברציה ) , שעיוותה השקפות ויחסים כאחד . גישה זו בולטת במיוחד בספרה של אווה רייכמן . אין ספק שהאפולוגטיקה והנוסטלגיה , הרצון להגן על החלום היפה של חיי השיתוף בין הגרמנים והיהודים , מילאו תפקיד מרכזי בגיבוש תפיסה זו . Eva G . Reich mann , Hostages of Civilization : The Social Sources of 1 . National - Socialist Anti - Semitism , London 1950

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help