sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה הבא לדון בשנאת ישראל מאז שחר ההיסטוריה ועד ימינו , מסמיך בהעלם אחד תופעות שונות ודחוקות זו מזו , ולפיכך אינו פטור מלעמוד על שאלת רציפותה שיל שנאת ישראל . האומנם ניתן למצוא מכנה משותף בין שנאת ישראל הקדומה , כגון זו המופיעה במגילת אםתר ( ' ויבקש המן להשמיד את כל היהודים ' , ג ו ) לבין המאבק של הכנסיה הנוצרית נגד היהודים ? האם מותר להסמיך את הגילויים הללו למעמדם הנחות של היהודים תחת שלטון האיסלאם ? ובעיקר — האם ניתן לקשור את כל אלה עם , האנטישמץות המודרנית ובמיוחד עם השמדת היהודים באירופה הנאצית ? יש שתי גישות קוטביות אל הנושא הסבוך כל כך של רציפות : השנאה ליהודים . הגישה האחת היא זו שנתגבשה בתפיסה המסורתית היהודית , דהיינו ' כל האומות שונאין את ישראל ' ( בראשית רבה םג ז ) . הגישה האחרת מנסה לראות כל תופעה ספציפית בתוך ההקשר ההיסטורי שלה או אף להעמיד זו מול זו — כפי שעושה סאלו בארון — את שנאת ישראל ואהבת ישראל כשני ציריה של ההיסטוריה היהודית . משל לימה הדבר דומה בעיניו י ליחסי החוץ של מדינה אחת עם חברותיה . בנוהג שבעולים , יחסים עם מדינה פלונית מצטיינים פעם בידידות ופעם באיבה , אלא שיחסי חוץ מבוססים _בדרך כלל על קשרים עם מדינות רבות , ואפשר , מן הסתם , לאזן איבה כאן עם ידידות שם וחוזר חלילה . ברוד שזאת תמונה ורודה מדי , כי בלא משים עולה ממנה שוויון לכאורה בין אהבת ישראל לשנאת ישראל . לכך מתלווה גם השאלה בדבר קדמותה של שנאת ישראל . רבים רואים בשנאת ישראל תופעת לווא ' י קבועה לתולדות ישראל . ז ' יל איזק , בספרו על שורשי האנטישמיות , מונה רשימה ארוכה של מחברים — יהודים ולא יהודים , שונאי ישראל ואוהבי ישראל — הגורסים כך . הוא עצמו טוען , לעומת זאת , שאינה דומה Salo W . Baron , World Dimensions of Jewish History ; in : Simon Dubnow , The Man and his Work , ed . Aaron Steinberg , Paris 1963 , p . 36 .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help