sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

עיקר המאמץ של הלל כהן בספרו על מאורעות תרפ " ט הוא , אפוא , להוכיח את אשמת הציונות ולמזער את אשמת הפלשתינים . הם אכן אשמים בפשעי מלחמה קנאית ובלתי מתחשבת בגורל היהודים שנרדפו על ידי האנטישמיות בארצות מושבם , ואולם גם את האשמה הזאת מרכך כהן בטענה ש "במלחמה כמו במלחמה " ביצעו גם היהודים פשעי מלחמה נגד הפלשתינים , וכדי לאזן עוד יותר את הסימטריה הזאת הוא מראה שהיו גם היו גילויי אחווה אנושית של יהודים כלפי פלשתינים ולהפך , וזו ההוכחה לכך שיהודים ופלשתינים יוכלו לחיות בשלום ולשגשג תחת שלטון פלשתיני , אך לא תחת שלטון יהודי . בביקורתי הפרכתי את הטיעון כולו , במישור הרעיוני והעובדתי כאחד , והוכחתי את קדימותה של זכות היהודים לשוב לארצם , שעדיין הייתה ברובה שוממת ולכן היא לא נכבשה מידי הפלשתינים אלא נבנתה על ידי היהודים ששבו אליה . ההתייחסות לנושא הבחירה של עם ישראל נידון במסה זו מתוך התייחסות לניגוד שבין טענת הזכות הפלשתינית , המעוגנת באסלאם האימפריאליסטי - ג ' יהדיסטי , לטענת הזכות היהודית , המעוגנת בהנחת התנ " ך , לפיה לכל עם ניתנת זכות על נחלת ארץ המותנית בשבתו עליה בצדק ורק בה . תקציר של מאמר זה התפרסם בכתב העת המקוון ' ארץ אחרת ' מס . , 65 תשע " ד . המאמר השלם מופיע לראשונה בספר זה . המסה העשירית על ' המשמעות הדתית של תפילה על הר הבית בזמננו' מיישמת את ההבנה השליחותית של זכות עם ישראל בארצו בסוגיה אקטואלית : היא באה להזהיר את ' הציונות הדתית ' , המנהלת מדיניות משיחית כוחנית , מפני סטייה הרת האסון מן הדרך השוחרת צדק ושלום להגשמת זכויות העם היהודי בארצו , בעירו ובמקדשו . המאמר התפרסם לראשונה במוסף השבת של העיתון ' מקור ראשון ' , גיליון . 2015 , 954 שתי המסות הבאות : ' ההבחנה בין ' מדינת חוק ' ל ' מדינת כל אזרחיה' ו ' החקיקה הדרושה לשמירת הזהות היהודית - דמוקרטית של מדינת ישראל' מוקדשות להתנגשות שבין הגדרת הדמוקרטיה הלאומית - הומניסטית המקורית , שפותחה על יסודות רעיון הברית של תורת משה ומאזנת בין ' זכויות ' ל ' חובות' לבין ' אינדיבידואליות ' ל ' קיבוציות ' , לפי הגדרתה הנאו - ליברלית , המייצרת סתירה בין זהותה היהודית של מדינת ישראל לזהותה הדמוקרטית - ליברלית . בשתי המסות הללו הבהרתי את ההבדל שבין הדמוקרטיה הליברלית הלאומית - הומניסטית בעידן המודרני לבין הדמוקרטיה הליברלית העל - לאומית והעל - הומניסטית בעידן הפוסט - מודרני . הצבעתי על ההכרח לחזור להגדרת מדינת ישראל כמדינת - לאום דמוקרטית - יהודית בגרסה המודרנית , כפי שהיא מוגדרת במגילת העצמאות . שתי מסות אלה נדפסו במקור בכתב העת ' כיוונים חדשים ' , האחת בגיליון מס . , 32 תשע " ה , והשנייה בגיליון מס . , 34 תשע " ו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help