sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ון - ליר בירושלים בשנת תשע " ה . באי הכנס ביטאו התעניינות מחודשת במשנתו של השל , שהיא קריאת שיבה אל ' התורה השליחותית ' של נביאי ישראל שבמרכזה עומדת השאיפה להגשים את חזון תיקון העולם המוטל על האדם שנברא " בצלם האלוהים " , אשר עם ישראל התחייב לו במעמד הר סיני . מטרת המסה היא להבהיר את משמעות קריאתו של השל לשוב לאמונה ולתורה : היא אינה נובעת מלכתחילה מצורך אנושי כי אם מצורך אלוהי : האדם נקרא לעזור לאלוהיו בתיקון עולמו ורק כשהוא נענה לקריאה הזאת ומקבל עליו את השליחות על כל קשייה ומכאוביה הוא מספק את הצורך האנושי בחיים בעלי משמעות ייעודית . באתי , אפוא , להזהיר מפני סילוף סנטימנטלי של משנת השל , שחסידיו החדשים בארץ ובתפוצות נוטים אליו , כדי לספק את הרעב הרוחני שהחומרנות הנאו - קפיטליסטית מייצרת , אך בלי לחתור לתיקון העוולות שהנאו - קפיטליזם הליברלי מייצר . המסה באה , אפוא , לעמוד על כך שמשנת השל מחייבת ההפך . אין כוונתה לספק שובע רוחני לאנשים שבעים מבחינה חומרית , כי אם להילחם נגד הרוע , לתקן עוולות מתוך יראת אלוהים ואהבת האמת והצדק . המסה נדפסת בספר זה לראשונה . במסה השמינית ' האמנם גרמנים נגד גרמנים ? ' ] הוצאת עם עובד , 2013 [ אני מותח ביקורת על ספרו של פרופ ' משה צימרמן ' גרמנים נגד גרמנים ' . הספר מתעד את תהליך ההשפלה , הגטואיזציה , ההגליה וההשמדה של יהודי גרמניה . טענת צימרמן היא שהקרבנות כבר לא היו יהודים אלא גרמנים לכל דבר , ובמובן זה היו לאומנים - פטריוטים וצייתנים ממושמעים עד כדי שיתוף פעולה בהשפלתם , כליאתם בגטו , גירושם והשמדתם מתוך ציות למדינה ולחוקיה . בביקורתי על טענה מצמררת זו לא התכחשתי לכך שרוב יהודי גרמניה במאבקם על האמנסיפציה רצו להיות גרמנים והאמינו בעליונותה של התרבות הגרמנית , אולם כוונתם הייתה לתרבות גרמניה ההומניסטית , שעליה נשענה תקוות האמנסיפציה , ולא לגרמניות הגזענית שהתנגדה לאמנסיפציה וקמה עליהם להשמידם . גרמניה והגרמניות של יהודי גרמניה הייתה , אפוא , יהודית מובהקת . זאת הייתה גם סיבת אכזריותה הנקמנית הקיצונית של האנטישמיות הגרמנית שאחזה גם בעילית הליברלית בגרמניה לאורך כל מאבק האמנסיפציה עד לכישלונה הסופי . באופן פרדוקסלי נלחמו יהודי גרמניה כיהודים חדורי תודעת שליחותם הייחודית כבני עם סגולה , על זכותם להתגרמן כדי להנהיג את גרמניה להגשמת ייעודה ההומניסטי , והם אכן הצליחו לחדור אל האליטות הגרמניות המובילות בכל תחומי התרבות הגרמנית באחוזים כפולים ומכופלים מאחוזם באוכלוסייה הגרמנית . כך , ככל שנעשו גרמנים יותר נעשו בעיני עצמם יותר יהודים . כלומר , שנואים יותר בעיני רוב הגרמנים . מכוחו של פרדוקס אירוני - טראגי זה הם חוללו , תוך כדי מאבקם על אמנסיפציה , את כל התנועות היהודיות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help