sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה ספר זה מאגד קובץ מסות שכתבתי בהתמודדות עם סדר - היום הכלכלי - חברתי , הפוליטי - משטרי , החוקתי - משפטי והקהילתי - מוסרי של מדינת ישראל במשך שלוש השנים האחרונות ) תשע " ד - תשע " ו ( . כל אחת מן המסות הללו נכתבה בהתייחסות למאורע שהעלה את הסוגיה הנדונה בה . המסה הראשונה , הנותנת לספר את שמו , ' רעיון העם הנבחר והליברליות החדשה ' , שנכתבה אחרונה , מתייחסת גם היא לאותו סדר יום . נתתי דעתי על כך שהוויכוח המתנהל לאורך כל תולדות עמנו , על חיובו או שלילתו של רעיון בחירת עם ישראל כ ' עם סגולה ' , נעלם מסדר היום של מדינת ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים , אבל לאחרונה התחדש על רקע התעצמות המחלוקת בין ה ' ימין ' ל ' שמאל ' בסוגיית היחס שבין זהותה היהודית של מדינת ישראל לזהותה הדמוקרטית - ליברלית , ובסוגיה המקבילה לה - הפולמוס אודות ' ישראל כמדינת לאום ' או ' מדינת כל אזרחיה ' . הימין , בייחוד הימין הדתי , מעלה שוב את רעיון ' עם הסגולה ' , הקושר את עם ישראל לארץ קודשו , בייחוד על רקע המחלוקת על ההסדרים שנקבעו לעליית יהודים להר הבית , בעוד השמאל החילוני , בייחוד השמאל הפוסט - ציוני , פוסל ומגנה אותו . אבל מאלפת העובדה שהמשמעות הניתנת ל ' רעיון הבחירה ' , מימין ומשמאל , מתפרשת בדרכי החשיבה של הפוליטיקה הפוסט - מודרנית כעניין של ריבונות עוצמתית . זהו לדעתי סילוף ' רעיון הבחירה ' המקורי , כפי שהוא מוגדר בתורת משה . מאמרי הדן בנושא זה נועד , אפוא , בראש ובראשונה , להצביע על סילוף זה ועל הסכנה הטמונה בו , להזכיר למחייבי ' רעיון הסגולה ' ולמגניו , את המשמעות הרוחנית , השליחותית - אוניברסלית שלו , ולבאר את תקפותה ואת דרך מימושה בראש ובראשונה על ידי חסד , צדקה ומשפט - צדק . אלא שכאשר סיימתי את כתיבת המסה נוכחתי שהיא מסכמת את המגמה העיקרית שהצבתי לי בכל המסות שכתבתי בשלוש השנים האחרונות על הנושאים העומדים על סדר היום הציבורי במדינת ישראל . כל אלה התעוררו על ציר העימות הרעיוני והמעשי בין חסידי ומיישמי זהותה הדמוקרטית - ליברלית של מדינת ישראל , על פי האידאולוגיה הנאו - קפיטליסטית , שהיא נאו - ליברלית ) הליברליות החדשה ( לבין חסידי ומיישמי זהותה כמדינת לאום יהודית . בשלב קודם של מחלוקת זו אמנם הושגה הסכמת פשרה שמדינת ישראל תהיה ' יהודית ודמוקרטית ' , אבל ו ' החיבור לא סילקה את הסתירה הרעיונית והמעשית בין ' מדינת כל אזרחיה' ל ' מדינת לאום יהודית ' , וכיוון ששני המחנות הגיעו חליפות לשלטון והתאימצו ליישם בצורה עקבית - כל מחנה את האידאולוגיה שלו - השיגו שניהם חלק ממטרתם , אך סתרו זה את מפעלו של זה וחוללו אנרכיה של פילוגים מקוטבים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help