sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מעניין בין כתיבה מיסטית לכתיבה מדעית - הן מצד התוכן והן מצד הצורה - הרי המזיגה בין השכלה ביקורתית פילוסופית לבין חוויה אקסטאטית מיסטית בדרך חייו של הרד " ך רצופה בעליות וירידות , רגעי תקווה וייאוש , ספקות ואמונה . בעריכת הספר ' קול הנבואה - ההגיון העברי השמעי ' ראה הרב הנזיר את מפעל חייו ותכלית שנות לימודיו הרבות . עוד בהיותו סטודנט בבאזל , הוא כותב לעצמו : צריך להוכיח , לעצמי ולבני הדור המודרני , שיש הגיון עברי מיוחד , הנבדל מההגיון המערבי … זוהי תכלית כל עמלי ובלותי , שעותיי החשובות בספרי ההגיון לעמים ( מגילת סתרים , ב , ט ) אכן , הוא הקדיש לעריכת הספר יותר מיובל שנים , כאשר לאט לאט התכנית המופשטת קורמת עור וגידים , מסתעפת לכרכים ולספרים שונים ומתפרטת לפרקים ולסעיפים ורק בשנת תש " ל יצאה לאור בצורת הספר " קול הנבואה " . הספר כולל שני חלקים שונים : " יסודי הפלוסופיא הדתית בישראל " ו "יסודי החכמה הפנימית " היוצרים ביחד אנטולוגיה רחבה של מקורות בפילוסופיה יהודית ובספרות הקבלה אודות " ההגיון השמעי העברי " . מאחורי מונח זה מסתתר הרעיון הבסיסי והמרכזי בהגותו של הרב הנזיר : לדעתו , ייחודה של אמונת ישראל אינו טמון ב " מה " , בלוגוס , אלא ב " איך " כלומר , ב " קול " דרכו מופיע הלוגוס . בספר " קול הנבואה " מנסה הרב הנזיר לחשוף את המאפיינים הספרותיים והאידאיים לדרכי העברת מסורת הסוד בישראל , לצד האפשרות הניתנת בכל תקופה ותקופה להוסיף חדש על ישן . הספר הנמצא בידינו איננו הספר השלם אותו התחיל הרב הנזיר לערוך כבר בימי מלחמת העולם הראשונה אלא אסופה של מספר מאמרים שיצאה לאור בשנת תשל " ב . עם השנים , הולכים ומתגלים פרקים נוספים שלא הופיעו במהדורה המודפסת . דב שוורץ עסק רבות בנושא המידות שהתורה נדרשת בהן . 6 בהקשר זה , דבריו של הרב קוק ( המובאים על ידי הסופר אלכסנדר זיסקינד רבינוביץ - אז " ר ) מאלפים במיוחד : " מי שאמר עלי כי נשמתי קרועה , יפה אמר , בודאי היא קרועה . אי אפשר לנו לתאר בשכלנו איש שאין נשמתו קרועה . רק הדומם הוא שלם . אבל האדם הוא בעל שאיפות הפכיות , ומלחמה פנימית תמיד בקרבו . וכל עבודת האדם הוא לאחד את הניגודים שבנפשו על ידי רעיון כללי , שבגדלותו ורוממותו הכל נכלל ובא לידי הרמוניה גמורה . כמובן , אין זה אלא אידיאל שאנו שואפים אליו , אבל להגיע לידי זה אי אפשר לכל יליד אישה . אלא שבהשתדלותנו אנו יכולים להתקרב אליו יותר ויותר , וזהו מה שהמקובלים קוראים בשם ' יחודים '" ( הדברים הופיעו בספר ' המחשבה הישראלית' בעריכת א ' קלמנסון , ירושלים תר " ף , עמ ' יג ומוזכרים בספרו של צ ' ירון , משנתו של הרב קוק , ירושלים תשל " ד , עמ ' . ( 106

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help