sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

משמעותית להבנת הגותו מחד גיסא ומבקשת לרענן את הדיון המחקרי על חוג הראי " ה מאידך גיסא , בעזרת תיאור מורכב יותר של דמות מרכזית בחוג . טענתו המרכזית של חיבור זה היא שלמרות שספר ' קול - הנבואה ' נראה כספר עיון אודות הפילוסופיה היהודית ותולדות הקבלה , יש לראות בו בעצם מעין ספר אוטוביוגרפי בו הרב הנזיר משלב את הגותו העצמית בתוך הגותם של אחרים , הגות שצמחה מתוך תהליך אישי עיוני וחווייתי כאחד . לדידו של הרב הנזיר ספר ' קול הנבואה ' - הן מצד תוכנו הרעיוני והן מצד צורתו הספרותית - משתלב ברצף ההיסטורי של " רוח ההגיון העברי " העובר כחוט השני ביצירה התורנית לדורותיה . לפי זה , המחבר אינו בעמדת חוקר המתאר תופעה אלא הוא שותף לתהליך עצמו וספרו הופך לחוליה נוספת במפעל הפילוסופיה הדתית . כך הגבול בין החוקר ליוצר לא נשמר , ההבחנה בין הסובייקט לאובייקט מטושטשת ומתברר שהמחבר פועל מתוך תחושת שליחות היסטורית : הוא נשמע לקריאתו של ההגיון העברי השמעי . טענה זאת מתבררת בכל עוזה לאור קריאה כפולה ובו - זמנית בספר "קול הנבואה " וביומנים האישיים של הרב הנזיר החושפים לא רק את קורות חייו אלא בעיקר את התלבטויותיו ואת הכרעותיו בשאלות קיומיות הרות - משקל . קריאה זו שופכת אור חדש על עולמו הפנימי , האינטלקטואלי והנפשי בשנות עיצוב דרכו הרוחנית ומגלה שאצל הרב שהפך לנזיר , התורה והחוויה מזינות ומפרות זו את זו : " החוקר " את מקורות הקבלה הוא בעצם " המקובל " הקורא בספר הקדום שלפניו את תיאור החוויה אותה הוא חווה בעצמו ... קריאה כפולה זו מגלה שפרקי " קול הנבואה " והשלבים ההדרגתיים של היווצרותו של הספר קשורים וארוגים עם התפתחותו הרוחנית והאישית של הרב הנזיר , החל מהעולם היהודי הרבני הליטאי בו גדל , דרך לימודים אקדמיים במערב - אירופה וכלה במתן משמעות משיחית לעניין , בעקבות המעבר לארץ ישראל והתקרבותו לראי " ה . עולמות שונים - ולפעמים מנוגדים - כלולים ביצירה זו ונדרשת ראייה רב - תחומית רחבה , החולשת על תחומי עניין שונים ודרכי חקירה מגוונים כדי לעמוד על הרבדים השונים של הגותו של הרב הנזיר . גבולות המחקר אם כן ברורים : העיון הביוגראפי מתמקד בתקופה בה מתעצבת . 2 הזמנה לבחינה מחודשת לא רק של היחסים בין הרב קוק לבין הרב הנזיר ( על מורכבותם עמד לראשונה ד ' שורץ במאמרו ' " אורות הקודש : חיבור משותף ? " בתוך : סיני קז ( תשרי - חשון תשנ " א ) , עמ ' סט - פב ) אלא גם דיון נוסף - ולפעמים מהפכני בתימות המרכזיות של החוג : תפיסת המשיחיות , היחס לפילוסופיה , העיסוק בספרות הקבלה ועוד . . 3 ברשימה פובליציסטית בעקבות הופעת ספר קל " ח פתחי חכמה עם פתחי הפרדס , ביאורי מרן נזיר אלקים רבנו דוד כהן זיע " א ( ירושלים תשס " ט ) כותב יוסף אביב " י : "כחוקר אוביקטיבי הוא [ הרב הנזיר ] אוסף בשקידה מקורות להבנת קבלת הרמח " ל , וכמקובל סובייקטיבי הוא מזדהה כל כולו עם שיטותיהם של רמח " ל ושל הראי " ה עד כדי מיזוגן לשיטה אחת " ( מקור ראשון , ' ביקורת ספרים ' , כ " ב בטבת תש " ע 08 . 01 . 2010 עמ ' . ( 16

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help