sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הקפיטליזם הניאו - ליברלי אימץ את השיח התרבותי של הגל השני של הפמיניזם , טוענת פרייזר , ובמסגרתו הפכו תביעות פמיניסטיות שנתפסו כפורצות דרך - כגון התנגדות להטרדות מיניות , מניעת סחר בנשים והתנגדות לפערי שכר - לדרישות מוכרות ומקובלות , בוודאי בארצות מפותחות . אבל ההכרה התרבותית הזאת לא תורגמה לשינויים מוסדיים ולשינוי בפרקטיקות רווחות , ולא במקרה . לוק בולטנסקי ואיב שפלו ( Boltanski and Chiapello 2005 ( טוענים בספרם הרוח החדשה של הקפיטליזם כי התכונה המאפיינת את הקפיטליזם היא יכולתו לאמץ לתוכו את קולות ההתנגדות והביקורת נגדו ולהפכם לשלב חדש בהתפתחות הקפיטליסטית . כך תורגמה , במסגרת " הקפיטליזם החדש " , הביקורת על הנוקשות הארגונית , הבירוקרטיות וה " אפרוריות " של הקפיטליזם המדינתי המאורגן לרוח חדשה של יצירתיות וביטוי עצמי , שמתבטאת באתוס של עמק הסיליקון וגוגל ( ראו גם פישר , 2010 וברייר - גארב בספר זה ( . פרייזר טוענת כי זהו ניתוח עיוור מגדר המחמיץ את האופן שבו הכלכלה הניאו - ליברלית של קמעונאיות רב - לאומיות נוסח וולמרט , מפעלי ענק זולים של עובדות קבלן באזורי סחר חופשי והלוואות זעירות לעסקים קטנים - זירות שהפועלות המרכזיות בהן הן נשים - נשענת על שכר רעב , על היעדר ביטחון תעסוקתי וזכויות עובדים ועל עלייה מתמדת במספר שעות העבודה . בשל כך גם מחריף המתח בין דרישות העבודה לבין דרישות המשפחה . בהקשר זה , היא טוענת , אין מקום לדיבור על קידום נשים וצדק מגדרי ב "כלכלה החדשה " ( בספר זה , עמ ' . ) 405 בחמישה מתוך שבעת המאמרים בחלק זה של האסופה מנותחים המנגנונים והדפוסים של כלכלה ואזרחות ניאו - ליברלית שנוצרו במדינת ישראל בעשורים האחרונים , והאופנים שבהם מנגנונים ודפוסים אלה מתחזקים את המבנה החברתי המפוצל והבלתי שוויוני של ישראל , מה שיהודה שנהב מכנה " האופי המוגזע של הכלכלה הפוליטית " ( שנהב . ) 132 , 2013 לטענתו של רונן מנדלקרן ( , ) 2015 אף שבמקרה הישראלי הגורם המניע המרכזי של הניאו - ליברליזם היה המדינה ולא השוק , התוצאה היא אותה תוצאה - " התחזקות העוצמה הכלכלית והפוליטית של בעלי ההון לצד התגברות אי - השוויון וחוסר הביטחון הכלכלי - חברתי של מעמד הביניים ושל המעמדות הנמוכים " ( שם , . ) 272 בהמשך לכך , דמות המדינה העולה מן המאמרים האלה היא של מדינה אשר איננה מכירה באחריותה לספק לאזרחיה רשת ביטחון של רווחה ואינה פועלת עוד באופן שיטתי וממוסד להבטחת זכויותיהן של אוכלוסיות חלשות , ובכללן , בהגדרה ובאופן מבני , זכויותיהן של נשים עניות ושל נשים בכלל . עם זאת , כפי שטוען מנדלקרן , בשביל לכונן חלופה טובה יותר לניאו - ליברליזם יש להיזהר מאידיאליזציה של הסדר שקדם לו , ולזכור כי גם טרם המפנה הניאו - ליברלי " מוסדות מדינת הרווחה הישראלית כוננו והנציחו הפליה בין קבוצות אוכלוסייה שונות , בהתאם לזיקה של קבוצות אלו לפרויקט הלאומי ולעוצמתן הפוליטית " , וזאת לצד עיוותים אחרים במשחק הפוליטי והכלכלי ( שם ( .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help