sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ליברלי מגדיר את תפקידה של המדינה כמנגנון לחלוקה מחדש של משאבים : " הוא משנה את אופייה של מדינת הרווחה ממדינה אוניברסלית - המחויבת לטיפוח רמת החיים ואיכות החיים של כלל אוכלוסיית האזרחים - למדינת סעד המעניקה תמיכה סלקטיבית רק לקבוצות המתקשות לשרוד " ( שם , . ) 16 הסדר הכלכלי הניאו - ליברלי החזיר את האזרחות אל מרכז סדר היום הציבורי והאקדמי בעשורים האחרונים , טוענים יונה וקמפ . זאת משום ש " תרגומה של התפיסה הניאו - ליברלית למדיניות כלכלית - חברתית כרסם ביכולתה של מדינת הלאום לשמור על הבריתות ועל ההסדרים הפוליטיים שהושגו בין המדינה , השוק והחברה האזרחית בכלכלות המתועשות לאחר מלחמת העולם השנייה" ( שם ( . אחת התוצאות העיקריות של פירוק המשולש מדינה - חברה - שוק היא " פגיעה חמורה בזכויות החברתיות שנתפסו עד כה כנדבך מרכזי במוסד האזרחות המודרני " ( שם , . ) 17 במאמרה " פמיניזם , קפיטליזם ועורמת ההיסטוריה " ( בספר זה ( מצטרפת ננסי פרייזר לניתוח זה מנקודת מבט פמיניסטית . היא טוענת כי עלייתו של הניאו - ליברליזם שינתה באופן דרמטי את תנאי השטח שבהם פעל הפמיניזם של הגל השני , והתוצאה הייתה שינוי משמעותם של האידיאלים הפמיניסטיים של שוויון מגדרי . על פי הניתוח של פרייזר , בראשית דרכו הציע הפמיניזם של הגל השני ביקורת מקיפה על הקפיטליזם המאורגן של המדינה , שכללה שלושה ממדים נפרדים של אי - צדק מגדרי : כלכלי , תרבותי ופוליטי . לדבריה , החידוש האמתי בגל השני היה האופן שבו שזר יחד , באמצעות הביקורת על הקפיטליזם המדינתי האנדרוצנטרי , שלושה ממדים מובחנים אנליטית של אי - הצדק המגדרי : הממד הכלכלי , הממד התרבותי והממד הפוליטי . הפמיניסטיות העמידו את הקפיטליזם המדינתי לבחינה מדוקדקת , נרחבת ורב - רובדית , תוך " ערבוב " חופשי של שלוש נקודות המבט הללו , ובכך הולידו ביקורת שהייתה בו בזמן מסועפת ושיטתית ( פרייזר , בספר זה , עמ ' . ) 393 אולם בעשורים שלאחר מכן , טוענת פרייזר , התפצלו שלושת הממדים של האי - צדק החברתי זה מזה ומביקורת הקפיטליזם , וכך הביאו להחלשתה של הביקורת הפמיניסטית ולשינוי פרדיגמטי בהגדרת יעדיה : עלייתו של הניאו - ליברליזם התרחשה במקביל לתמורות משמעותיות בתרבות הפוליטית של החברות הקפיטליסטיות . באותה תקופה , התביעות לצדק באו לידי ביטוי יותר ויותר כתביעות להכרה בזהות ובשוני . אל המעבר " מחלוקה מחדש להכרה " התלוו לחצים חזקים להפיכתו של הגל השני של הפמיניזם לסוג של פוליטיקת זהויות ] ... [ כזו שנוטה להרחבת יתר של ביקורת התרבות ולהמעטה בערכה של הביקורת על הכלכלה הפוליטית . בפועל , הנטייה הייתה להכפיף מאבקים חברתיים - כלכליים למאבקים על הכרה , בעוד באקדמיה החלה התיאוריה הפמיניסטית התרבותית להאפיל על התיאוריה הפמיניסטית החברתית ( שם , עמ ' . ) 403

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help