sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

במשפחה , בקהילה ובמערכת החינוך , השתתפות בטקסים לאומיים , ביקור במוזיאונים , מסעות לאתרי הנצחה , קריאת סיפורי גבורה , גלישה באתרי מורשת או צפייה בסרטים ובמופעים היסטוריים אכן מעצבים תודעה היסטורית . טרם נערך מחקר אמפירי על מידת השפעתן של תכניות לימודים בהיסטוריה , של ספרי הלימוד השונים ושל עצם שיעורי ההיסטוריה המתנהלים בכיתות על עיצוב התודעה ההיסטורית של התלמידים , וספק אם ריבוי המשתנים מאפשר לעשות זאת בצורה המניחה את הדעת . את השפעתם של סוכני עבר שמחוץ ללימודים הפורמליים על הציבור הרחב קשה עוד יותר לחקור . לכן השדה פרוץ לטענות ולוויכוחים המתבססים על ניסויים חלקיים ומקומיים ועל התרשמויות גרידא , כפי שסבור ההיסטוריון יואב גלבר ) גלבר , . ) 2007 אולם גם ללא מחקרים מבוססים , שספק אם כאמור ניתן כלל לבצעם על פי אמות מידה שיטתיות ומקצועיות , התרשמויות קיימות , והן מעוררות מדי פעם דיון ציבורי סוער . אף על פי שמאתגר לכמת אותן לכדי ממצאים אמפיריים , וגם אם טרם ברור אם הבעיה נוגעת להיסטוריה בפרט או למדעי הרוח בכלל , התרשמויות אלה מצביעות במפורש על מעמד ירוד של המקצוע בקרב התלמידים – ולא רק בישראל . מחקר משווה , שנערך בסוף שנות התשעים ב - 27 מדינות אירופיות וגם בישראל על תודעה היסטורית ועמדות פוליטיות בקרב תלמידי חטיבת הביניים והתיכון , בדק גם את הרלוונטיות ואת המשמעות של לימודי ההיסטוריה במדגם רחב של כ - 30 , 000 תלמידים , גילאי חטיבת ביניים ) . ) 15 - 14 ממצאי המחקר ) Angvik & von Borries , 1997 ( הראו כי למקצוע ההיסטוריה דימוי של מקצוע משעמם וחסר חשיבות . זאת ועוד , יש אינדיקציות מטרידות לכך שרוב בוגרי המערכת הממלכתית בישראל רואים במקצוע נטל מיותר ומגלים אדישות ואפילו סלידה כלפי חוויית לימודי ההיסטוריה שחוו בהיותם תלמידים . המקצוע נתפס כמטרד מעיק , וכך הוא מופיע בשיח התקשורתי ) ונסובר , . ) 2012 רוב התלמידים אינם מרחיבים או מעמיקים בלימודי המקצוע , ובתי ספר רבים מסתפקים בלימוד היסטוריה ברמת חובה בלבד בכיתות י' וי " א או בכיתות י " א וי " ב . מספר הפונים ללימודי היסטוריה במערכת ההשכלה הגבוהה , ובייחוד אלה שבוחרים בלימוד היסטוריה של עם

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help