sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

נתפס על ידי רבים כמצב משברי , ולכן הוא מחולל ויכוחים וסערות בנוגע לתפיסת העבר הראויה להנחלה לציבור הרחב ובייחוד לדור הבא . כדי להיטיב להבין את אופי הפולמוס יש לחדד את תחום העיון , ואין ככותרת המאמר הנזכר בראשית הדברים כדי לאפשר זאת . הכותרת מתמקדת בשני נושאים : " הם " ו " ראש הממשלה " . היא פותחת ב " הם " , כלומר התלמידים , הצעירים , הדורות הבאים – אלה ש " אנחנו " הבוגרים , המבוגרים , אנשי הדור הנוכחי , החלטנו בשבילם מה עליהם לדעת על עברם הן באמצעות לימוד מקצוע ההיסטוריה במערכת החינוך הממלכתית , הן באמצעות סוכני הנצחה והנחלת עבר נוספים . ה " הם " נתפסים כאובייקט ולא כסובייקט , אובייקט שלא בטוח כלל כי הוא מוטרד ממה שהוא לומד בהיסטוריה , איך הוא לומד זאת , מה מידת חשיפתו לעברו הקולקטיבי , ומה המשמעות שהוא מקנה לחשיפה זו . חשוב לציין , כי עיקר הוויכוח אינו מתנהל בקרב הלומדים עצמם או בקרב הציבור שנחשף לסיפורי עברו ; ברוב המקרים הם אינם כלל צד לדיון . הדיון נערך בקרב הסובייקט המוטרד , כלומר אנחנו , " ראש הממשלה " , המניחים שבעבר , כשעיצבנו את זהותנו האישית והקולקטיבית , עשינו זאת בין היתר על ידי לימוד היסטוריה משמעותית , מאתגרת ומעניינת . זה מה שאפשר לנו לפתח תודעה היסטורית הבנויה על היזכרות באירועי עבר ובשזירתם בתוך סיפור ערכי ומעורר השראה , תודעה שעוזרת לנו להרגיש מחוברים למקום ולזמן בחיינו הבוגרים . לפיכך , אנו מוטרדים מכך , או מצרים על כך , שמשום מה איננו מצליחים להעביר תודעה זו לדור הצעיר , הגדל – לדעתנו – ללא שורשים , תלוש מעברו ומנותק ממורשתו . לעניות דעתי , אין בארץ ממצאים מבוססי מחקרים המספקים תשובות על מידת החיבור של הדור הצעיר למורשתו ההיסטורית ואף לא על מידת הניתוק ממנה . ברמת הלימוד הפורמלי , לא ברור באיזו מידה התלמידים אוהבים היסטוריה ואם הם שבעי רצון מדרך הלימוד . קשה לדעת אם הצעירים זוכרים או מפנימים לאורך זמן מה שלמדו ; אם באופן מובהק הם מדרגים את המקצוע נמוך ממקצועות אחרים ; או אם חל שינוי לאורך הדורות ובני הנוער מפגינים יותר אדישות ובורות כלפי המקצוע מאשר הפגינו בעבר אלה שהיום מתלוננים על מצבו העגום . ברמה הבלתי פורמלית קשה לדעת עד כמה חשיפה לתוכני החגים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help