sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ולתרום למילוי החסר בספרות , היו ראשיתו של מסעה . כמוני , גם הודל למדה לרקוד בנערותה ולימדה ריקוד בהמשך , וכמותי חקרה את השדה גם מתוך גופה וניסיונה שלה . אחד השלבים הראשונים בתהליך קבלה כתלמידת מחקר בבית - הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים הוא מפגש עם ראש בית - הספר . מטרת המפגש מוגדרת כהיכרות ראשונית , אך מעבר לכך , ישנה ציפייה ל " שכנע " שנושא המחקר העתיד להתבצע ראוי , חשוב ובעל ערך לשדה החינוך בארץ . איך משכנעים מישהו שאין לו כל קשר לתחום שאכן זהו נושא בעל ערך רב , בשדה החינוך הישראלי , וגם מעבר לו ? כשהצגתי את הצעת המחקר שלי בפני ראש בית - הספר לחינוך דאז , פרופ ' משה טטר , הוא הגיב בהתלהבות מפתיעה . פרשתי בפניו את הפעילות הערה במגמות המחול כתופעה ייחודית לישראל , והדגשתי במיוחד את ענייני במגמות מחול בבתי - ספר תיכוניים " רגילים " ובנערה ה " רגילה " הבוחרת ללמוד בהן . הודל בתורה הציגה במעמד הזה " תמונה ישראלית " , בה העיסוק בריקוד בקרב ילדות ונערות הוא תופעה רחבת היקף , החוצה מגזרים , מעמדות ואזורים גיאוגרפים , שכל הסימנים מראים שהיא עוד הולכת וגדלה . את הפעילות הענפה והתוססת הזו יוזמות נשים , מורות לריקוד , והן המעצבות והמנהלות אותה , יוצרות ומלמדות בה . זירת החיברות הזו המתקיימת בגוף , צבעה המגדרי המובהק ופריסתה הנרחבת , סיפקו כנראה את ה " אור הירוק " למחקרה . אנו מאמינות שלמחקר בתחום הנתפס כאזוטרי או שולי כמו חינוך למחול , דווקא משום שוליותו במרחב חברתי " גבוה " ( של אמנות וחינוך ) , יש האפשרות לשפוך אור על סוגיות חברתיות רחבות יותר . אנו טוענות כי ניתן להתבונן דרכו על דילמות בנות זמננו בחינוך ; על פועלן ומאבקן של נשים לחברה מוסרית , לפרנסה ולהערכה ; ועל מאבקם של אינדיבידואלים בעידן המסחור והתאגידים . מעבר לעניין המחקרי שהיה לנו בשדה זה , ולרצוננו לתאר את הנערות הרוקדות ואת מורותיהן ולהשמיע את קולותיהן , ראינו את הנשים הללו לעיתים קרובות עושות " יש מאין " , פועלות בתנאים לא פשוטים ומתמודדות עם דילמות אישיות , חברתיות ופדגוגיות . חלק מהתנאים שעיצבו - ומעצבים - את פועלן של המורות כרוך בתמורות עומק ובתהליכי מיסוד שעובר שדה החינוך בישראל בעשורים האחרונים , אותם אנו מבקשות לתאר כהקשר רחב למחקרינו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help