sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כועס עליי . הוא הופתע משאלתי וענה בדרכו הישירה וההחלטית : לא , למה שאכעס עליך ? והוסיף : לא יום שמחה וששון הוא " חג העצמאות " אלא אסון לערבים בכלל , ולתושבי הכפר בפרט . לא ביום " אסתקלאל " ( עצמאות ) מדובר אלא ביום " אסתחלאל " ( כיבוש ) . עד לאותו היום לא שמעתי על הנכבה , ולא פקפקתי במה שלמדתי מן המורים על הציונות ועל הצלחתה של ישראל המודרנית "להפריח את השממה " ולעמוד בפני צבאות ערב " שקמו עליה לכלותה " . רק בשנת העשור שמעתי בפעם הראשונה נרטיב הנוגד את הנרטיב הציוני . אבא סיפר לי סיפור כאוב ועצוב על האירועים בכפרנו בשנת . 1948 כך שמעתי על הטבח שביצעו חיילי צה " ל בתושבי הכפר , ונודע לי שחודשים מעטים אחרי אותו טבח , לאחר סיום המלחמה , גורשו מן הכפר מאות מתושביו , ובהם בני משפחתי . בעת הגירוש , בינואר , 1949 הייתי תינוק בן שנה , ומשפחתנו נדדה במשך חודשים עד שהגיעה לדרום לבנון והתיישבה במחנה הפליטים עין אל - חילווה . מפי אבי ואמי למדתי על החיים במחנה הפליטים , וגם על השיבה לכפר בשנת , 1951 בספינת דייגים שיצאה מנמל צור והביאה אותנו לחוף שבי ציון צפונית לעכו . למרבה האירוניה , סיפור השיבה כמו לקוח מן הנרטיב הציוני : ספינתם של ה " מעפילים" הפלסטינים הגיעה אל חוף מבטחים , ליישוב הנושא את השם " שבי ציון " . כוחות הצבא שנכנסו למג ' ד אל - כרום ב - 30 באוקטובר , 1948 במסגרת מבצע חירם להשלמת כיבוש הגליל , לא התגוננו מפני כוח ערבי סדיר ומאיים . בשלב זה של המלחמה כבר נסוגו צבאותיהן של מדינות ערב ולישראל לא נשקפה סכנה קיומית . כוחות אלו , שהגיעו ממערב , מהכפר בירווה ( אחיהוד היום ) , כיבדו את הסכם הכניעה שנחתם עם מנהיגי הכפר ולא פגעו בתושבים . אך כוחות אחרים , שהגיעו מן המזרח שבוע לאחר הכניעה , ביום שישי 5 בנובמבר , 1948 התעלמו מן ההסכם ורצחו בדם קר צעירים בכיכר המעיין של הכפר . חמישה גברים הוצאו להורג בידי כיתה של שישה חיילים , על פי פקודה . הטבח במג ' ד אל - כרום לא היה היחיד בגליל . כמוהו היו בעילבון , בשעב ובכפרים אחרים . כחודשיים לאחר הטבח - ולאחר תום המלחמה - שבו כוחות הביטחון אל כפרנו וציוו על כל הגברים להתייצב ל " סריקה וזיהוי " ליד בית הקברות . הפעם לא הוצאו אנשים להורג , אולם מאות תושבים , בהם בני משפחתי , הועלו על משאיות וגורשו לאזור ואדי עארה , שהיה בשליטת ירדן . מוואדי עארה עברו העקורים לשכם והצטרפו לעשרות אלפי הפליטים בעיר . לאחר שהייה של חודשים אחדים בשכם , רבים מהמגורשים , ובהם בני משפחתי , החליטו לעבור ללבנון . המעבר מירדן לסוריה ומשם ללבנון לא היה קל , ובסיומו מצאנו את עצמנו במחנה הפליטים עין אל - . 3 בילדותנו נהגנו לשבש את שיר חג העצמאות ( שכתב מפקח ערבי במערכת החינוך והלחין מורה למוזיקה ) ולומר " בעיד אסתחלאל בלאדי " במקום " בעיד אסתקלאל בלאדי " . זו הייתה דרכנו לבטא הסתייגות מהמעמד שנכפה עלינו . . 4 על הטבח והגירוש במג ' ד אל - כרום ידובר בהרחבה בפרק השני .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help