sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מדוע מסוגל השכל האנושי להגיע רק להבנה חלקית ומוגבלת של המטפיזיקה ? הבסיס לטיעוניו של הרמב " ם מחזיר אותנו אל הראשונה מבין שתי המשמעויות של “ חומר " ו " צורה " שבכותר ספר זה : טבעו של החומר או הגוף של האדם כמכשול בפני מימוש שלמות צורתו , או שכלו . השגת שלמות שכלית , או הוצאה מלאה אל הפועל של השכל , צריכה לקיים שני תנאים . היא דורשת ( 1 ) ידיעה שלמה של המושכלות ( מושאי השכל ) ושל המדעים , לרבות פיזיקה ( תת - ירחית ) , קוסמולוגיה ומטפיזיקה , וכן ( 2 ) עיסוק רצוף ומתמיד בפעולה או בפעילות של השגה שכלית של המושכלות והאמתות ועיון בהם . הרמב "ם מכריז שוב ושוב כי זו היא השלמות האנושית האידאלית האמתית . אך אולי השאלה השנויה ביותר במחלוקת במחקר העכשווי של מוה " נ היא האם הוא גם חשב שאידאל זה ניתן למימוש אנושי ? בוויכוח זה מתנצחים שני מחנות . את הגורסים שהרמב " ם סבר שיש בכוחו של האדם להשיג ידיעה מטפיזית , אם לא של כל הנושאים הרי של מקצתם , אכנה , בהשראת קאנט , פרשנים “ דוגמטיים" של מוה " נ . את המערערים על הנחה זו אכנה פרשנים “ ספקניים " . לפי הפירוש הספקני החומר או הגוף האנושי על צרכיו , תשוקותיו וכשריו ( כגון הדמיון ) , “ הוא חציצה גדולה [ קאפח : " מסך גדול " ] ( המונעת את ) השגת הנבדל [ מן החומר ] כפי שהוא " ( ג : ט : . ( 447 יתר על כן , יש שני אופנים שבהם החומר או הגוף הוא בגדר חציצה ( מסך ) : החומר עלול להפר את הריכוז ואת רצף העיון במדע האלוהי , או שהוא עלול למנוע ייצוג ( אמתי ) ובכך למנוע ידיעה של האלוהות . ראשית , החומר מונע ריכוז עקב דרישותיו לסיפוק הצרכים והתשוקות של גוף האדם . כשדרישות אלה מוגזמות החומר גם מביא לידי קלקול מוסרי . אלא שגם כאשר הדרישות הללו הן מינימליות , כל הטיה של תשומת הלב לצרכים הבסיסיים מהווה מכשול בפני הריכוז המוחלט שתובעת השלמות השכלית . שנית , החומר שבאדם ובמיוחד הדמיון שלו , שהוא כושר גופני לשימור , הפעלה , או הרכבה של דימויי חושים , מפריע לייצוג ולהשגה הנאותים של הצורות הטהורות ( לרבות השכלים הנבדלים ) ושל האמתות . משני מכשולים אלה גוזר הרמב " ם שתי מסקנות “ ספקניות " : ( א ) ביחס לטענות מסוימות , במיוחד טענות בקוסמולוגיה אך גם במטפיזיקה , ישנן מגבלות ליכולת השכל האנושי להבינן הבנה מדעית . ( ב ) ביחס לאמתות אחרות , במיוחד אמתות הנוגעות לאל , עולות אנטינומיות שבעטיין בלתי - אפשרית ידיעתן המדעית . השקפתי שלי , אם לגלות את קלפיי , מצדדת נחרצות בפרשנות הספקנית . אך יורשה לי להדגיש שתי הסתייגויות מראש . ראשית , הביקורת הספקנית של 4 הלוקוס קלסיקוס של הדיון העכשווי בדעותיו של הרמב " ם לגבי המגבלות על ידיעת האדם את המטפיזיקה הוא פינס , 1979 שבתורו גרר ספרות ענפה , רובה מתנגדת - לרבות אלטמן ; 1987 דוידסון ; 2011 , 1993 - 1992 היימן ; 1989 עברי ; 1998 קוגן ; 1989 קרמר ; 1989 והרוי ז . 1997 א .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help