sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בשימוש במונחים רב - משמעיים (“ שמות משותפים " ) וכלה במשלים וב - "ראשי פרקים " . מסיבה זו , מאחר שכולם שייכים למסורת אחת , יכול הרמב " ם להצהיר שמטרתו בהסבר לשמות המשותפים שבמקרא בחלקו הראשון של מוה " נ איננה רק להבהיר את היקרויותיהם בפסוקים שהוא מזכיר במפורש . מטרתו היא גם להעמיד לקסיקון שישמש לפירוש אותן מילים בכל “ ספרי הנביאים וביתר חיבורי אנשי הדעת " וכן להמציא “ מפתח לספר זה ולזולתו " ( א : , 8 : 43 הדגשה שלי ) , כלומר לאותן מילים כפי שהוא משתמש בהן במוה " נ . מפתח אחד פותח את כל הטקסטים שבמסורת הזו למן התורה ועד מוה " נ . בדומה לקודמיו , ומאותם טעמים אפיסטמולוגיים , הרמב " ם משתמש במשל גם כדי לבטא את תובנותיו המטפיזיות המוגבלות שלו וגם כדי לבאר את הבנתם המטפיזית של קודמיו כפי שזו משתקפת במשלי המקרא וחז " ל . עם זאת , אף שהוא ממקם עצמו במודע במסורת הזו , הרמב " ם פורץ אל מחוצה לה , וזאת במידת מה בשל מודעותו שהיא נתונה במשבר . אף כי המסורת הייתה מסורת שבעל פה , מוה " נ הוא חיבור כתוב . ואף כי המסורת הייתה מסורת - היינו מועברת ממורה לתלמיד בכפוף להגבלות שהטילו החכמים על מסירת “ סודות " , הרמב " ם מדגיש כי לו לא היה מורה והוא לא חווה התגלות ( ג : הקד ' : . ( 427 שלא כמשלים המקראיים שאינם מתויגים ככאלה , הרמב " ם מזהה רבים ממשליו ככאלה . הגם שהוא מסתיר “ סודות " כפי שהמסורת דורשת , הוא מודיע בגלוי על מעשה ההסתרה . ובאופן חסר תקדים במסורת , מוה " נ מצייד את קוראו בכלים לפיענוח משליו : לקסיקון פילוסופי למונחי המקרא ודברי החכמים , וכן אוסף של טיעונים פילוסופיים המצטרפים לכלל “ הקדמות " למשלים . טיעונים אלה כוללים את ה " הוכחות " של המתכלמון ( ה " מדברים " ) , הם התאולוגים המוסלמים , ואת ה " הוכחות המופתיות " של הפלאספה , הם הפילוסופים במסורת המוסלמית , ואת ביקורתו של הרמב " ם בצדם . ביחד עם הלקסיקון , אלה משמשים “ מפתח" למנעול של משלי מוה " נ . מפתח זה איננו בבחינת צופן שבעזרתו אנו מפענחים את המשלים ומתרגמים אותם לכלל דיון פילוסופי רגיל . הלקסיקון והטיעונים , תחת זאת , מעמידים הקשר , או פרספקטיבה , שמהם מתאפשרת הצצה לתובנותיו של הרמב " ם המבוטאות במשלים ; “ הצצה " , שכן לא המשלים המקראיים או משלי החכמים שהרמב " ם מפרש , ואף לא פירושיו שלו המבוטאים במשלים ניתנים להצגה מפורשת , דיסקורסיבית , שיטתית מהסוג שבמדע . אבל כשהקורא משתלט על המינוח ועל מגוון הטיעונים , הוא רוכש את המיומנויות הנחוצות כדי לחשוף , בכפוף למגבלות ההכרה שלו , את התובנות הפילוסופיות שבמשלי הרמב " ם . בהנחותו את הקורא באמצעות דוגמאות , שהן תרגילי קריאה במשלים פילוסופיים , הרמב " ם מדריך או מלמד בדרך ההדגמה של מיומנויות אלה . 3 ראו הלברטל . 68 - 60 , 2007

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help