sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הרמב " ם נוקט דימויים שונים בתיאור החוויה האינטלקטואלית של החוקר שעה שהוא עוסק במטפיזיקה : משיכת חבל של מבוכה , הבזקים דמויי ברק , סנוור . ברם המשל , סבור הוא , הוא הצורה הראשונית שבאמצעותה הקדמונים , חז " ל והפילוסופים היוונים , ביטאו במילים את ידיעתם החלקית . כוונתו של הרמב " ם ב " משל " ( מת ' ל ) ספציפית ביותר ומיוחדת במינה . המונח הערבי עשוי לציין “ דימוי " , “ דוגמה " , “ השוואה " ועוד . המשל הרמב " מי איננו בהכרח סיפור בעל מוסר השכל דתי או מוסרי , כפי שתכופות מובנת מילה זו כיום , אשר ברגיל ניתן לביטוי כפשוטו , בלשון מפורשת ודיסקורסיבית . הוא כלל אינו דומה למשלים בברית החדשה , או לפרשנות האלגורית הרומית , אף שיש המתרגמים מת ' ל או משל : “ אלגוריה " . כפי שנראה , בעיני הרמב " ם משל הוא כל טקסט רב משמעי באורח שיטתי , שהוא בעל שלושה סוגי או “ רובדי " משמעות המובחנים זה מזה בסוג תוכניהם , ושהמבנה שלהם כפוף לאילוצים קוגניטיביים מסוימים . ואין הכרח שיהיו לו תכונות ספרותיות אחרות כלשהן שאותן רגילים לייחס למשלים . הרמב " ם רואה עצמו שייך למסורת פילוסופית שמתחילה במשה רבנו ונמשכת בנביאים ובחכמים יוצריהם של המדרשים והאגדות ( ח " א : פתיחה : . ( 12 ה " מורה " איננו המורה הראשון . המורה הראשון היה “ אותו ספר המנחה את כל המבקש - הנחיה אל האמת והנקרא לפיכך תורה " ( ג : . ( 464 : 13 במשחק מילים סביב השורש יר " ה , הקושר בין “ מורה " - התרגום לעברית של דלאלה ' – ו " תורה " , מודיע לנו הרמב " ם כי מוה " נ שלו הוא למעשה התורה השנייה ואילו התורה היא מוה "נ הראשון . כל המחברים במסורת הזאת נוקטים את אותן תחבולות ספרותיות , החל 1 אין לזהות את תפישת המשל של הרמב " ם עם סוג של שפה פיגורטיבית או פרשנות , וזאת מטעמים המפורטים בפרק , 2 אם כי לעתים הוא נוקט את המילה מת ' ל בצורה קרובה לדימוי . ( ראו : ג : ב : ; 430 א : מט : ; 112 ג : ז : . ( 440 המילה “ משל " בעברית לפי חוקרים רבים קשורה למושג הדמיות . בתנ " ך נראה כי המילה “ משל " מציינת כל שימוש מיוחד בשפה : מטפורות , דימויים , משלים ואלגוריות . אצל חז " ל המילה מקבלת משמעות ספציפית של צורה נרטיבית ; ראו : שטרן ד . . 1991 להלן אני טוען שהשימוש של הרמב " ם במת ' ל על תרגומיו השונים אינו מצטמצם לנרטיבים . ב - א : יז , בהתייחס לאפלטון ופילוסופים קדומים , הרמב " ם מסווג את החידה ( לגז ) יחד עם דימויים והשוואות . בשנים האחרונות הופיע נחשול של מחקרים על שימושו של הרמב " ם ב - מת ' ל . ( ראה שטראוס ; 1952 רוזנברג 1981 א , ; 1995 קליין ברסלבי ; 1996 דיאמונד 2002 ב ; לורברבוים י . 2009 , 2003 א , 2009 ב ; כהן מרדכי . 2003 2 השווה תיאורו של הרמב " ם את התורה כ " ספר שהוא הנחיה לראשונים ואחרונים " ( א : ב : (; 33 מוה " נ ע ' 464 הערה ; 38 קליין ברסלבי ; 53 - 52 א 1986 גולדמן 1996 א . ראוי לציין כי המונח הערבי ל " מורה " כאן הוא ( אל האדי ) ולא דלאלה ' . בחירת הרמב " ם בכותרת “ משנה תורה " עבור הקודקס ההלכתי שלו מקבלת משמעות נוספת נוכח הרמז הגלום בכך שהקודקס מתייחס למוה " נ כיחס שבין ספר דברים , משנה התורה המקורי , לארבעת החומשים הראשונים .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help