sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פרק ראשון : צורה וחומר . 1 שלושה מוטיבים הנוגעים לחומר ולצורה למילים “ צורה " ו " חומר " המופיעות בכותר ספר זה שתי משמעויות . במובן האחד המילים מציינות את המושגים הפילוסופיים חומר ( בערבית מאדה ) וצורה ( בערבית צורה ( כפי שנוקט אותם הרמב " ם במורה הנבוכים ( מוה " נ ) . במשמעות השנייה הן באות לציין את הצורה הספרותית הייחודית של מוה "נ להבדיל מהחומרים הפילוסופיים שבו . מטרת ספר זה היא להראות ששני זוגות המשמעויות הללו קשורים זה לזה וכיצד ניתן , מתוך יחסי הגומלין שביניהם , להפיק קריאה אחדותית של מוה " נ . והרי הסיפור בקווים כלליים . במסגרת החשיבה האריסטוטלית - נאופלטונית של הרמב " ם , השלמות האנושית האידאלית נתפשת כיציאתו המלאה מן הכוח אל הפועל של השכל האנושי , שלמות המושגת על - ידי רכישת ידיעה של כל האמתות והמושגים האפשריים - של הפיזיקה , המטפיזיקה והאסטרונומיה , ובהתבוננות באלה משנודעו . אבל הרמב " ם גם סבור שהחומר שבאדם , כלומר גופו , מונע ממנו להגיע לידי שלמות זו . ובפרט , החומריות מונעת ממנו הבנה שלמה של המטפיזיקה ושל הגלגלים השמימיים , והיא אף מונעת את הרצף של ההתבוננות במה שכבר הבין . התוצאה היא מתח בין השכל לבין הגוף . האדם , כולל הרמב " ם , נותר כשהבנתו את המטפיזיקה לכל היותר מוגבלת , חלקית ומקוטעת , כלומר הוא נותר עם פחות מן השלמות האנושית האידאלית . מורה הנבוכים הוא ניסיונו של הרמב " ם לבטא במילים מצב זה - מצבו שלו - של ידיעה חלקית של האל , של הסיבות האחרונות הפועלות בטבע , ושל הגלגלים . זהו גם ביטוי מילולי של החוויה האינטלקטואלית של האדם - ושלו - המתאמץ לפענח “ סודות " אלה , כלומר את החידות או האמתות שלא ניתן להבינן לאשורן נוכח מגבלות ההכרה . הרמב " ם אינו רואה עצמו כראשון שעשה ניסיון זה . ניסיונות קודמים ניתנים לשחזור , סבור הוא , מתוך המשלים המופיעים בטקסטים של הנביאים ושל חז " ל . מכאן שחלק נכבד ממפעלו כרוך בפרשנות של תוצרים קלאסיים אלה של היהדות ובזיהוי ההקשרים הפילוסופיים שמתוכם צמחו . בהמשך לאותה מסורת של כתיבה , הרמב " ם ממציא משלים משלו כדי לבטא דרכם את הבנתו המוגבלת שלו את “ סודות " המטפיזיקה ואת ניסיונות קודמיו לבטא את הבנתם המוגבלת שלהם . בהוליכו את קוראו דרך סדרת משלי מוה " נ , הרמב " ם מנסה להכניסו בסוד אותה חוויה אינטלקטואלית שחווה הוא במאמציו להבין את המטפיזיקה . אופן קריאה זה הוא אחד מכמה תרגילים שבאמצעותם הרמב " ם מדריך את קוראו , תרגילים המכשירים אותו לחיות חיים מושלמים ככל שמאפשרות המגבלות הגופניות של שכלו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help