sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:204

פרק ד פסוק יט קליםהיוּ רדפינוּ מנשרי שמים עלההריםדלק ֻנוּ במדבר אָרבוּ לנוּ : פסוק זה והבא אחריו מספרים על גורלם המר של אלה שהצליחו להימלט מן העיר ; אף להם לא הונח , ואויביהם רדפו אותם עד חרמה . תיאור מהירותם של האויבים - הרודפים , " קלים היו רודפינו מנשרי שמים " , מזכיר קינה אחרת , את קינת דוד על שאול ויהונתן : " מנשרים קלו " ( שמואל - ב א , כג ) , אלא שדוד בקינתו מהלל את לחימתם של המלך ובנו , ואילו כאן מדובר באויבים המהירים שאין אפשרות לנוס מפניהם . דומה שבפסוק זה מהדהדת גם לשון הקללה שבדברים כח : " ישא ה ' עליך גוי מרחוק מקצה הארץ כאשר ידאה הנשר " ( פסוק מט ) . נראה אפוא שדמות הנשר המהיר יכולה לשאת משמעויות חיוביות ושליליות גם יחד . ברישא של הפסוק דובר על מהירותם של האויבים . בסיפא - על כך שאין מקום פנוי מהם , לא בהרים ולא במישור : " על ההרים דלקונו " ( לנרדפות רד " ף / דל " ק ראו ישעיה ה , יא ) ואילו " במדבר " , בארץ מישור שבה רועים את הצאן , " ארבו לנו " ( ראו עוד ג , י ) , היינו , באו לשם לפנינו והמתינו לנו כדי לתפוס אותנו . נראה שכך רומז המקונן לגורלו של המלך צדקיהו , שנמלט עם אנשיו מן העיר ונתפס בידי האויב " בערבות יריחו " ( מלכים - ב כה , ה ) , והרי " ערבה " ו " מדבר " הן מילים נרדפות ( ראו ישעיה לה , א : " ישושום מדבר וציה / ותגל ערבה " ) . וראו עוד בפסוק הבא ובמבוא לספר , סעיף ג . המילים " ארבו לנו " מצטרפות אל " צדו צעדינו " שבראש הפסוק הקודם , וזאת כדי ליצור תחושה של מחנק , כדי להדגיש שאין כל אפשרות להימלט מן האויבים . נשר הנשר ( Gyps Fulvus ) הוא עוף דורס גדול הניזון מנבלות . בצעירותו מעטרת פלומה לבנה את ראשו וצווארו וזו נושרת בבגרותו , ויש הטוענים שעל שום כך ניתן לו שמו , וראו מיכה א , טז : " הרחיבי קרחתך כנשר " . במקרא ניצב הנשר בראש רשימת העופות הטמאים ( ויקרא יא , יג ) , אך יצא לו גם שם של עוף מהיר , כמו בפסוקנו , וכן : " קלו מנשרים סוסיו " ( ירמיה ד , יג ) , והשוו במאמרו של ר ' יהודה בן תימא : " הוי עז כנמר וקל כנשר ורץ כצבי וגיבור כארי לעשות רצון אביך שבשמים " ( אבות ה , כ ) . הנשר מתואר במקרא גם כעוף המגביה עוף , בעל כנף המעורר את פליאת המתבוננים בו במעופו , כדברי ה ' לאיוב : " אם על פיך יגביה נשר " ( לט , כז ) , או כמאמר החכם : " שלושה המה נפלאו ממני וארבעה לא ידעתים" ואחד מהם הוא " דרך הנשר בשמים " ( משלי ל , יח - יט ) . הנשר , " מלך העופות " , נזכר גם כאחד מארבעת היצורים שעליהם יושבת מרכבת האלוהים ( יחזקאל א , י ) , ואת האלוהים עצמו מדמה שירת האזינו ל " נשר " אשר " על גוזליו ירחף " ( דברים לב , יא ) , ואף האלוהים עצמו קובע כי הדרך ממצרים להר סיני היתה מהירה , כאילו נשא את עם ישראל לשם " על כנפי נשרים " ( שמות יט , ד ) . דימוי זה של האלוהים לנשר התרחב במכילתא דרבי שמעון בר יוחאי ( יט , ד ) לתיאור חסדו המיוחד של האלוהים עם עמו : " דרך עוף להיות מניח בניו בין ברכיו ( = רגליו ) מפני שמתירא מפני מי שחזק ממנו , אבל נשר שאינו מתירא מפני מי שחזק ממנו מניחן

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help