sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

( ד ) בשני פסוקים בפרק ה של ספר ישעיה מופיעה מילת " זרים " : " ארמון זרים " ( פסוק ב ) , " שאון זרים " ( פסוק ה ) , ובשניהם הגירסה בתרגום השבעים היא " זדים " . קץ למילה קץ משמעות דומה לזו של קצה , היינו סוף . בפסוקנו מדובר בסוף חיי אדם , במותו , וכך גם במזמור : " הודיעני ה ' קיצי ומידת ימיי מה היא " ( תהילים לט , ה ) . " קץ " יכול לסמן גם את סוף קיומו של עם : " בא הקץ אל עמי ישראל " ( עמוס ח , ב ) , ואף של אדם ובהמה גם יחד : " קץ כל בשר בא לפניי " ( בראשית ו , יג ) . היפוכו של " קץ " הוא " אין קץ " שפירושו הרבה , כמעט ללא גבול , כגון : " הלא רעתך רבה אין קץ לעוונותיך " ( איוב כב , ה ) , ובמדרש שיר השירים רבה ( ו , ד ) נקבע , למשל , כי " אין קץ לגרים " שיצאו עם בני ישראל ממצרים , ודומה כי אין קץ לדוגמאות שניתן להביא לשימוש זה . " קץ " עשוי גם לציין את סופה של תקופה : " ויהי מקץ שנתיים ימים ופרעה חולם " ( בראשית מא , א ) , ומכאן התפתחה משמעות " קץ " כסוף תקופה שמועדו רחוק : " כי עוד חזון למועד ויפח ( = עד ) לקץ ולא יכזב אם יתמהמה חכה לו כי בוא יבוא ולא יאחר " ( חבקוק ב , ג ) , וזו המשמעות של " קץ " גם בכמה מן הפרקים החזוניים של ספר דניאל , כגון : " עד עת קץ " ( דניאל יב , פסוקים ד , ט ) . עם הזמן הצטרפה משמעות נוספת לתיבת " קץ " והפעם היא מציינת משך זמן , תקופה , כפי שהוא , דרך משל , במגילות מדבר יהודה המזכירות " כל קיצי עולמים " ( סרך היחד , דף , 4 שורה - ( 16 היינו כל התקופות , כאשר האחרונה שבהן היא " הקץ האחרון " ( שם , שורה . ( 17 מחברי הספרות האפוקליפטית לדורותיהם חישבו את התקופות , את הקיצין שצריכים לעבור עד בוא הגאולה , וחישובים אלה לא נותרו בלא תגובה ביקורתית : " אמר ר ' שמואל בר נחמני אמר ר ' יונתן : תיפח עצמן ( = לשון קללה ) של מחשבי קיצין שהיו אומרין ' כיוון שהגיע את הקץ ולא בא , שוב אינו בא ' , אלא חכה לו , שנאמר ' אם יתמהמה חכה לו ' ( סנהדרין צז , ע " א - ע " ב ) " . ניסיונות לחשב את הקץ או אפילו לקרב אותו ( בלשון המקורות " דוחקין את הקץ " [ ויקרא רבה יט , ה ]) פרחו מאז ומתמיד בימים של חורבן ואסון לאומי . מדוע חרבה ביתר ? ביתר ( או בשמה המדויק יותר : בית - תר ) , מעוזו האחרון של בר כוכבא , חרבה במהלך המרד סביב שנת 135 לספירה , ועל פי מסורת המשנה ( תענית ד , ו ) אירע הדבר בתשעה באב . בתלמוד הירושלמי ( תענית ד , ה ) ובמדרש איכה רבה לפסוקנו נשאלת השאלה " למה נחרבה ( ביתר )? " ובאה התשובה המפתיעה , שקשה לדעת מה יסודה ההיסטורי : " על שהדליקה נרות אחרי חורבן בית המקדש " , היינו נתנה ביטוי של שמחה לאידה של ירושלים . תשובה זו מלווה בסיפור מפורט על דרכם של בני ירושלים לעשוק את אנשי ביתר שעלו להתפלל בעיר הקודש . בדרכי מרמה החתימו אותם על שטרי מכירה של כרמיהם ובתיהם , וכאשר שבו לעירם התברר להם שאיבדו את כל רכושם , ועל כן נשבעו שיותר לא יעלו ירושלימה . פסוקנו נדרש לסיום הדברים כך ( המקור ארמי ) : ' " צדו צעדינו מלכת ברחובותינו ' - הצרו את דרכו של אותו איש [ ועל כן לא ילך יותר ברחובות ירושלים ] , ' קרב קיצינו ' - הגיעו קיצו של אותו בית , ' מלאו ימינו ' - מלאו ימיו של אותו כרם " . ומסיימים המדרש והתלמוד וקובעים , כי רע ומר היה גם גורלה של ביתר : " אף הם לא יצא טוב להם , שנאמר ' שמח לאיד לא ינקה ' ( משלי יז , ה ) " . יצירה מתוך סדרת חיתוכי עץ בשם " שישה מליון ואחד" ( , ( 1967 מעשה ידי האומן יליד הונגריה וניצול שואה , משה הופמן ( . ( 1983 - 1938 טור הולך וצר של אנשים צועדים לקראת גורלם : מי לימין ומי לשמאל , מי לחיים ומי למוות . צורת הצלוב רומזת על חלקה של הנצרות באירועי השואה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help