sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:135

" והשיבו אל לבם ... ושבו והתחננו אליך " ( מלכים - א ח , מז ) . תרגום השבעים גורס כאן " אשים אל לבי " , ויסוד גירסתו בחילופי העיצורים השפתיים , בי " ת - מ " ם , כפי שהוא למשל החילוף בין " בשער " ( מלכים - ב יד , יג ) לבין " משער " ( דברי הימים - ב כה , כג ) . ואכן , הצירוף " שו " ם אל לב " הוא צירוף רווח במקרא , כגון : " הצדיק אבד ואין איש שם על לב " ( ישעיה נז , א ) , ואפשר על כן שתרגום השבעים משקף גירסה מקורית . המקונן מהרהר במר גורלו ובעקבות זאת משתנה מצב רוחו . אם קודם לכן אמר - חשב : " אבד נצחי ותוחלתי מה '" ( פסוק יח ) , הרי שעתה הוא משתמש בפועל הגזור מאותו שורש ( יח " ל ) ומייחל , מקוה : " על כן אוחיל " . דומה כי הסיבה לשינוי שחל בתודעתו היא ההבנה שהגיע אליה , כפי שזו מובעת בפסוק הבא , וכדברי רש " י : " ומה הוא שאשיב אל לבי ? ' חסדי ה ' כי לא תמנו '" . דומה כי גם התרגום הארמי , האומר " דא נחמתא אתיב על לבי " ( = זאת הנחמה אשיב אל לבי ) , רומז לפסוק הבא , שבו אכן דברי נחמה . על רמזים נסתרים התופעה של רמזים נסתרים , היינו של מילה הרומזת לאחרת הקרובה לה בצלילה , בולטת בפסוקים הבנויים בתקבולת צלעות . ונסתפק בשלוש דוגמאות , וכולן מספר משלי . ( 1 ) בפיהם של רשעים , המפתים אחרים להצטרף לחבורתם , מושמות המילים : " לכה אתנו נארבה לדם / נצפנה לנקי חינם " ( א , י ) . דומה שבמילה " לדם " נרמזת המילה " תם " , נרדפו של " נקי " שבצלע השנייה . ( 2 ) באמרה " זכר צדיק לברכה / ושם רשעים ירקב " ( י , ז ) נרמז בפועל " ירקב " הפועל הקרוב לו בצלילו , " יוקב " , היינו יקולל . השורשים בר " ך וקל " ל הם הפכים כגון " לקוב אויביי לקחתיך והנה בירכת ברך " ( במדבר כג , יא ) . ( 3 ) בפועל " תבחר " במשל " אל תקנא באיש חמס / ואל תבחר בכל דרכיו " ( ג , לא ) מסתתרת רמיזה לפועל " תתחר " , והשוו : " אל תתחר במרעים / אל תקנא בעושי עוולה " ( תהילים לז , א ) . המודעות למילים הנרמזות מעשירה את הפסוקים במשנה משמעות . למי הכוונה ב " זאת " ? במדרש פסיקתא דרב כהנא ( יט , ד ) מובא משל ארוך שביסודו מסורת נפוצה בספרות חז " ל ולפיה תיבת " זאת " עשויה לרמוז על התורה , כלשון הפסוק : " וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל " ( דברים ד , מד ) . וכך מספר המשל : "[ משל ] למלך שקידש למטרונא ( = גבירה ) וכתב לה כתובה מרובה , ' כך וכך חופות ( = כיסויים מפוארים לשבת תחתיהם ) אני אעשה ליך , כך וכך תכשיטין אני נותן ליך , כך וכך טיסבריות ( = אוצרות ) אני נותן ליך ' . הניחה והלך לו למדינת הים , ושהה שם שנים הרבה . והיו חברותיה מונות ( = מקניטות ) אותה ואומרות לה : ' עד אימתיי את יושבת , קחי לך בעל כל עוד את צעירה וכוחך עמך ' . והיתה נכנסת בתוך ביתה ונוטלת כתובתה וקוראת בה ומתנחמת . לאחר ימים בא המלך ממדינת הים , אמר לה : ' בתי , תמה אני היאך המתנת לי כל השנים הללו ' , אמרה לו : ' אדוני המלך , אילולי כתובה מרובה שכתבת לי כבר היו חברותיי מאבדות אותי ממך ' . כך לפי שבעולם הזה אומות העולם מונים לישראל ואומרין להם : ' עד מתי אתם מומתים על אלוהיכם ונותנין נפשותיכם עליו ונהרגים עליו ? כמה צער הוא מביא עליכם ? ... בואו לכם אצלינו ועושין אנו אתכם דוכסין ואפרכין ואיסטרטיליטים ( = דוכסים , שרי פלך ושרי צבא ) ' . וישראל נכנסין לבתי כנסיות ולבתי מדרשות ונוטלין ספר תורה וקורין בו ' והרביתי אתכם והקימותי את בריתי אתכם' ( ויקרא כו , ט ) ומתנחמים . כשיגיע הקץ הקדוש ברוך הוא אומר לישראל : ' תמיה אני היאך המתנתם לי כל השנים הללו ' , וישראל אומרים לפני הקדוש ברוך הוא : ' ריבון העולמים , אילולי ספר תורה שכתבת לנו כבר היו אומות העולם מאבדין אותנו ממך ' , זה הוא שכתוב : ' זאת אשיב אל לבי על כן אוחיל '" . תקוותו של עם ישראל לימים טובים ( " על כן אוחיל " ) נובעת אפוא מעיסוקו בתורה ( " זאת " ) ומאמונתו בהבטחות הגנוזות בה . השמן והרזה במדרש איכה רבה מוצע פירוש מיוחד לפסוק כ ובצידו פתגם עממי ציורי . וכך אומר המדרש בשם ר ' יודן : ' " זכור תזכור ' - יודע אני שאתה זוכר את אומות העולם , אבל מה אעשה ' ותשוח עלי נפשי '" , ורצונו לומר : יודע אני שה ' זוכר את מעשיהם הנפשעים של אומות העולם , ובבוא העת יענישם ויגאל את עם ישראל , אך עד שיגיע אותו היום כבר תצא נשמתו של העם , או כפי שאומר הפתגם העממי המובא שם בהמשך : " עד דשמינא עביד קטין נפשיה דקטינא נפקת " , עד שהשמן ירזה - נפשו של הרזה תצא .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help