sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

אחר ההבל ויהבלו " ( ירמיה ב , ה ) . אליהו , חברו של איוב , קובע כי איוב " הבל יפצה פיהו בבלי דעת מילין יכביר " ( לה , טז ) , היינו ידבר דברי שטות , ומכאן לא רחוקה הדרך לראיית קשר בין " הבל " לבין שקר וכזב : " אך הבל בני אדם כזב בני איש " ( תהילים סב , י ) , ומחבר השיר " אשת חיל " סבור כי " שקר החן והבל היופי אישה יראת ה' היא תתהלל " ( משלי לא , ל ) . ריכוז גדול של מופעי " הבל " , למעלה משלושים פעם , נמצא במגילת קהלת . החכם הזקן , שכבר ראה הכול בחייו , מגדיר כך כמעט כל דבר שהוא עוסק בו : " הבל הבלים הכול הבל " ( א , ב ) , הכול חסר ערך לחלוטין , " הכול הבל ורעות רוח " ( א , יד ) , היינו רדיפת אפס ואין . בספרות חז " ל התפתחה משמעות נוספת , אף כי קרובה , לתיבת " הבל " : האוויר החם היוצא מפי אדם בשעה שהוא מדבר ( "הבל פיהם של תינוקות " [ מדרש תהילים ו , יב ]) או גם מפי יצורים אחרים , כגון המלאכים ( מדרש אגדה לבמדבר יז , א ) . גוי משמעה היסודי של המילה " גוי " היא קיבוץ של אנשים . כך , למשל , מכונים בכינוי זה הלוחמים שבבני ישראל : " כי ארבעים שנה הלכו בני ישראל במדבר עד תום כל הגוי אנשי המלחמה היוצאים ממצרים " ( יהושע ה , ו ) . גם צבא האויב הארמי מכונה " גוי " וזאת בתפילתו של אלישע לה ' : " הך נא את הגוי הזה בסנוורים " ( מלכים - ב ו , יח ) . עם זאת , בדרך כלל במקרא " גוי" הוא עם , בין כשמדובר בעם זר , כגון בנבואת אחרית הימים של ישעיהו : " ונהרו אליו כל הגויים " ( ב , ב ) , ובין אם מדובר בעם ישראל , כברכת אלוהים ליעקב : " פרה ורבה גוי וקהל גויים יהיה ממך " ( בראשית לה , יא ) , או כהבטחת אלוהים למשה : " ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש " ( שמות יט , ו ) . אדם בודד שאינו בן עם ישראל מכונה במקרא " נכרי " ( דברים יד , כא ) או על שם העם שהוא משתייך לו , כגון " מצרי " או " עמלקי" ( שמואל - א ל , יג ) . רק בספרות חז " ל מצאנו אותו מכונה " גוי " , כגון : " לא יקשור ישראל בהמתו אצל בהמתו של גוי " ( תוספתא , בבא קמא י , ה ) , או כאחת מן הברכות הנאמרות בוקר בוקר ( ירושלמי , ברכות ט , א ) : " ברוך אתה ה ' ... שלא עשני גוי " . ( ולא מעט שינויים הוצעו לניסוח זה בידי רבים ורבות אשר ראו אותו כנושא מטען שלילי ופוגעני . ) מודעות למעבר לשוני זה ניתן למצוא במאמר המיוחס לר ' אמי בתלמוד ( חגיגה יג ע " א ) : " אין מוסרין דברי תורה לנכרי , שנאמר ' לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום ' ( תהילים קמז , כ ) " . בין כך ובין כך , בלשוננו כבר זכה כינוי זה גם להקשרים נוספים , כגון הקביעה הלעגנית שאדם כלשהו הריהו " גוי גמור " , כלומר בור ועם הארץ , או שהוא זכה להצלחה ויש לו " מזל של גוי " , והוא תרגום פתגם מיידיש , שיסודו בדעה כי " אין מזל לישראל " ( שבת קנו ע " א ) . מדוע לא באו המצרים לעזרת ירושלים ? על פי מדרש איכה רבה לפסוק היו המצרים מוכנים לבוא לסייע לצדקיהו ולעירו , אלא שהתערבות אלוהית היא שגרמה להם לשנות את דעתם . וכך מספר המדרש על מה שאירע לפרעה ולצבאו כשהיו בדרכם לארץ ישראל : " רמז הקדוש ברוך הוא לשלדותיהן ( = גופותיהם של המצרים שטבעו בים סוף בעת יציאת מצרים ) והיו שטין על פני המים . אמרו אלו לאלו : ' מה טיבן של שלדות הללו ? ' , אמר להם : ' אבותיהם של אלו תחת אבותיכם עמדו ( = אבותיהם של בני ישראל היו משועבדים למצרים ) ועמדו והטביעו אותם במים ' . אמרו : ' וכך עשו לאבותינו , ואנחנו הולכים ומסייעין להם ? ' מיד חזרו , הדא הוא דכתיב ( = זה הוא שכתוב ) ' הנה חיל פרעה היוצא לכם לעזרה שב לארצו מצרים ' ( ירמיה לז , ז ) " . אירוע שאפשר היה לפרשו כמונע משיקולים גיאו - פוליטיים קרים , מתבאר במדרש כביטוי ליד האלוהים המניעה את המהלכים ההיסטוריים . קשת על מרכבה מצרית . איור על פי תבליט ממקדש אבו - סימבל ( מצרים ) המתאר את מלחמת רעמסס השני בקדש .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help