sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

פסוק יח : כהמשך לדברי הסיום של חלקה הראשון של הקינה מביע המקונן את תגובתו המילולית הפותחת בתיבת " ואומר " ( בין שזו נאמרה בפיו ממש ובין שהיתה רק מחשבה שעלתה בלבו ) . כוונת הדברים לומר שתגובתו של המקונן שגויה היתה , ולא יחלוף זמן רב עד שיווכח בטעותו . כך , למשל , מעיד הנביא ישעיהו : " ואומר אוי לי כי נדמיתי ( = ירדתי לדומה , לשאול ) כי איש טמא שפתיים אנכי ... כי את המלך ה ' צבאות ראו עיניי " ( ו , ה ) , ואז מודיע לו השרף כי מחשבתו שגויה היא והוא לא יאבד : " וסר עוונך וחטאתך תכופר " ( שם , פסוק ז ) . בשל סבלו המתמשך של המקונן מידו של ה ' , סבר כי האלוהים לא יהא לו עוד למקור של " נצח " , של תקוה , וראו : " ואוריד לארץ נצחם " ( ישעיה סג , ו ) , היינו אמנע מהם כל תקוה , ובפסוקנו נרדף " נצח" ל " תוחלת " , מילה שהיא עצמה נרדפת לתקוה : " תוחלת צדיקים שמחה / ותקוות רשעים תאבד " ( משלי י , כח ) . דווקא כאשר המקונן נואש מאלוהיו הוא מזכיר אותו במפורש , והעלאת שמו בפיו או במחשבתו תביא עמה מהפך בהלוך רוחו , דבר שיבוא לידי ביטוי בחלקה השני של הקינה . חצץ החצץ - אבנים קטנות ( כהגדרתן בתקופתנו : לא גדולות מ - 57 מ " מ ) , רסק סלעים - משמש כיום במלאכת הבניין ולסלילת דרכים . שמו גזור מן השורש חצ " ץ שמשמעותו כמו קצ " ץ , חת " ך , כגון : " ומספר חדשיו חוצצו " ( איוב כא , כא ) , היינו קוצצו , וזו גם משמעות הפועל באכדית . החצץ נזכר במקרא רק בפסוק אחד נוסף על פסוק טז בקינתנו : " ערב לאיש לחם שקר ואחר ימלא פיהו חצץ " ( משלי כ , יז ) , רוצה לומר כי השקרן או החנפן נהנה ממעשהו אך יבוא בסופו של דבר על עונשו . המדרש ( איכה רבה , מהדורת בובר ) מקנה לעניין החצץ משמעות קונקרטית ומספר : " כיוון שגלו [ ישראל ] היה אחד מהם מבקש ללוש עיסתו ולא היה יודע במה ללוש , והיה חופר גומץ ( = בור קטן ) בארץ ולש עיסתו בתוכה , והיא מתגבלת בצרורות ( = מתערבת באבנים קטנות ) , וכשהיה נותנה לתוך פיו היו שיניו קהות , לקיים מה שנאמר ' ויגרס בחצץ שיניי '" . עשרת הרוגי מלכות מסורות ספרותיות רבות מספרות על עשרה חכמים גדולים , שהוצאו להורג בידי הרומאים בשנים שלאחר חורבן בית המקדש וסביב מרד בר כוכבא , כשהמפורסם שבהם הוא ר ' עקיבא . שאלת מהימנותה ההיסטורית של המסורת העסיקה חוקרים רבים - שכן לא כל החכמים הנזכרים בה חיו באותה תקופה - אך רושמה של המסורת היה חזק מכול , והיא הפכה לאבן יסוד בתולדות המסורות על קידוש השם בעם ישראל . בין השאר מסופר בה על הריגתם של נשיא הסנהדרין , רבן שמעון בן גמליאל , ושל הכהן הגדול , ר ' ישמעאל , בלשון זו ( כנוסח אבות דרבי נתן , נו " ב , מא ) : " בא אספקלטור ( = התליין ) להתיז ראשו של רבן שמעון . אמר לו ר' ישמעאל : לא כן , אני גדול ממנו שאני כהן גדול בן כהן גדול , בוא והתיז ראשי תחילה . אמר רבן שמעון בן גמליאל : לא כן , שאני גדול ממנו . אמר לו : במה את גדול ממנו ? אמר לו : שאני נשיא ובן נשיא . בא אספקלטור והתיז ראשו של רבן שמעון בן גמליאל , והיה ר ' ישמעאל מגפפו ומנשקו ובוכה ואומר : הפה שהיה עסוק בתורה הרי הוא מלא חצץ , שנאמר ' ויגרס בחצץ שיניי הכפישני באפר " . סיפור עשרת הרוגי מלכות מצוי גם בפיוט " אלא אזכרה" הנאמר כחלק מן הקינות לתשעה באב בנוסח עדות המזרח . חייל גרמני בועט ביהודי השרוע על הקרקע , וולוצלבק ( פולין ) . הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help