sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:132

פרק ג פסוקים טז - יח פסוק טז : ויגרס בחצץ שני הכפישני באפר : פסוק יז : ותזנח משלוֹם נפשי נשיתי טוֹבה : פסוק יח : ואמר אָבד נצחי ותוֹחלתי מה ' : פסוק טז : לפתיחה באות ו " ו בוחר המשורר אף כאן , כמו בקינות האחרות , בו " ו ההיפוך . הפסוק הקודם עסק בפיו של המקונן , באכילתו ובשתייתו , ולפיכך הרישא של פסוקנו ממשיך בתמונת הפה , אך תוך החמרתה : " ויגרס בחצץ שיניי " . אלוהים " גרס " , היינו שיבר , את שיניו של המקונן , כדברי ר ' אברהם אבן עזרא : ' " ויגרס ' כמו וישבור וכן ' גרסה נפשי ' ( תהילים קיט , כ ) , ומכאן גם ... ' גריסין שנתבשלו עם עדשים ' ( ערלה ב , ז ) והוא ' גרש ' שבמקרא ( כגון ויקרא ב , יד ) " , רוצה לומר חתיכות זעירות של דגן . שבירת השיניים נעשתה באמצעות " חצץ " , אבנים שרוסקו , וחצ " ץ משמעותו כמו קצ " ץ . סוף הפסוק , " הכפישני באפר " , מדבר ברמיסת המשורר , בהורדתו כלפי מטה והושבתו באפר . השורש כפ " ש הוא יחידאי במקרא ומשמעו רמ " ס , כב " ש ( וזו דוגמא לחילופי בי " ת - פ " ה שהם עיצורים שפתיים הקרובים בהגייתם , האחד קולי והאחר אטום ) . ראו בדומה : " וירמוס לארץ חיי וכבודי לעפר ישכן" ( תהילים ז , ו ) . אפשר ש " אפר " בפסוקנו הוא כמו " עפר " , וראו התקבולת : " ויעלו עפר על ראשם / באפר יתפלשו " ( יחזקאל כז , ל ) , וכן הצירוף " עפר ואפר " ( בראשית יח , כז ) . מאידך גיסא אין להוציא מכלל אפשרות שמדובר בישיבה באפר , הוא החומר הנותר לאחר השריפה , כמסופר על מלך נינוה : " ויכס שק וישב על האפר " ( יונה ג , ו ) . התלמוד הירושלמי ( תענית ד , ו ) מספר על החכם רב , שהיה טובל פרוסת לחם באפר ( בסעודה שלפני כניסת הצום ) ואומר " זו עיקר סעודת תשעה באב , לקיים מה שנאמר ' ויגרס בחצץ שיניי הכפישני באפר '" . פסוק יז : שני הפסוקים האחרונים בחלקה הראשון של הקינה אינם עוסקים יותר במעשי האלוהים אלא בתגובותיו - תחושותיו של המקונן . על כן אין לקבל את גרסת תרגום השבעים , הקורא כאן " ויזנח " , קריאה המיוסדת הן על ההנחה שנושא המשפט הוא עדיין ה ' , והן על הפסוק בתהילים ( פח , טו ) : " למה ה ' תזנח נפשי תסתיר פניך ממני " . התרגום הלטיני והתרגום הסורי קראו " ותזנח " , כפועל יוצא , אך אין צורך גם בשינוי זה של הניקוד . נפשו של המקונן היא שזונחת משלום , היינו מתרחקת מן השלום , מימי השלוה והנחת . ללשון זנ " ח כעזיבה , התרחקות , ראו האמור על הכהנים : " כי הזניחם ירבעם ובניו מכהן לה '" ( דברי הימים - ב יא , יד ) . גם לשון " נשיתי " ( משחק מילים עם " נפשי " ) מבטאת התרחקות , עזיבה , ואפילו שיכחה : " צור ילדך תשי ותשכח אל מחוללך " ( דברים לב , יח ) . ללמדנו שהמשורר שכח כליל את הימים הטובים שהיו נחלתו בעבר . " טובה " היא ברכה , כגון דברי דוד אל האלוהים : " ותדבר אל עבדך את הטובה הזאת " ( שמואל - ב ז , כח ) , ולנרדפות שלום / טובה ראו : " לא תדרוש שלומם וטובתם " ( דברים כג , ז ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help