sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

( כח , נ ) . הזקנים אכן נזכרים מיד להלן בפסוקנו . סיום הפסוק , " וזקנים ( כתיב : זקנים ) לא חננו " , שב ומביע את אכזריותם של האויבים שאין בליבם רחמים , וכידוע חנ " ן ורח " ם הם שורשים נרדפים , כגון " ויחן ה ' אותם וירחמם " ( מלכים - ב יג , כג ) , או " חנון ה ' וצדיק ואלוהינו מרחם " ( תהילים קטז , ה ) . על ההקבלה בין הצירוף נש " א פנים לפועל חנ " ן ראו את הקללה בספר דברים שנזכרה לעיל , ועל הזקנים ראו לעיל א , יט . היש פנים לאלוהים ? אין אדם יכול לדמות לעצמו את אלוהיו אלא במושגים המוכרים לו מעולמו שלו , ולכן הוא מצייר אותו , בבואו לדבר עליו , בדמות אדם . לפי זה אפוא יש לאלוהים פנים , כאמור בפסוקנו , ובפנים יש לו , כמובן , עיניים ואזניים : " עיני ה ' אל צדיקים ואזניו אל שוועתם " ( תהילים לד , טז ) , וגם פה : " וישבו איש תחת גפנו ותחת תאנתו ואין מחריד כי פי ה ' צבאות דיבר " ( מיכה ד , ד ) . גם ידיים וזרועות יש לו : " ויוציאנו ה ' ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה" ( דברים כו , ח ) , והיד החזקה היא כמובן יד ימינו : " ימינך ה ' נאדרי בכוח ימינך ה ' תרעץ אויב " ( שמות טו , ו ) , וביד יש לו אצבעות , כדברי החרטומים במצרים , המכירים בכוחו : " אצבע אלוהים היא" ( שמות ח , טו ) . ובאשר לרגליים , הנביא נחום מתאר את הופעתו של האלוהים ברעש גדול : " בסופה ובשערה דרכו וענן אבק רגליו" ( א , ג ) . דימויים אלו , המעניקים לאל דמות גשמית ( דרך דיבור המכונה בלע " ז : אנתרופומורפיזם = האנשה ) , לא עלו לרצון בעיניי המתרגמים הארמיים של המקרא , אשר כיוונו את דבריהם אל קהל באי בית הכנסת , אשר כלל גם הדיוטות , ועל כן נמנעו לעיתים קרובות מתרגום מילולי של הדברים ובחרו לעקוף אותם בדרכים שונות , כגון תרגום " אצבע אלוהים היא " ב " מחא מן קדם ה '" ( = מכה מאת האלוהים ) או " על פי ה '" ב " על מימרא דה '" ( = לפי דבר ה ' ) וכמותם רבים . " זקנים " / " וזקנים" בעל מדרש לקח לטוב מנצל את העובדה שבפסוקנו באה התופעה של קרי וכתיב , " זקנים " בצד " וזקנים " , ואומר : ' " פני כהנים לא נשאו וזקנים לא חננו ' אומות העולם , אז יבואו שניהם על ישראל ( = ולאחר מכן ניתן להבין את עניין הפגיעה בכהנים ובזקנים כמוסב על בני ישראל ) , שפני כהנים לא נשאו וזקנים של עצמם לא חננו '" . כדי להבין מסורת יחידאית זו יש לדעת כי לא פעם נדרשת האות ו " ו כבאה להוסיף דבר מה על המילה שהיא מצטרפת אליה , ברוח הכלל שהובא בשם ר ' אלעזר : " כל מקום שנאמר וה ' ( כגון " והאלוהים ניסה את אברהם " [ בראשית כב , א ]) - הוא ובית דינו " , היינו שמדובר בו ובמלאכים הסובבים אותו . בעל מדרש לקח טוב מרחיב כלל זה וקובע כי שתי הקריאות " זקנים / וזקנים " מאפשרות שתי הבנות של השורה השנייה בפסוקנו , כשהשנייה מוסיפה על הראשונה : בפעם הראשונה עוסק הפסוק בהתנהגותן של אומות העולם כלפי הכהנים והזקנים של עם ישראל , ומיד תולה הפסוק התנהגות זו בהתנהגותם של בני ישראל כלפי זקניהם וכהניהם - מידה כנגד מידה . " לא יוסיף עוד הביטם " , גם מגורל הזקנים מתעלם האלוהים . צבעי מים על בד ( , ( 2017 עבודתה של מיטל בלומנטל גורדון ( ילידת . ( 1990 היצירה נעשתה במיוחד עבור ספר זה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help