sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

פסוק יב : פסוקנו והבא אחריו ( אף שהוא כבר פותח באות ה " א ) פונים למערכת מטאפורית חדשה , לאפיון הדרך שבה פוגע האלוהים במקונן . אם עד כה נדמה אלוהים בעיניו לבעלי חיים , עתה הוא מתארו כציד . לראשית הפסוק : " דרך קשתו " - משחק מילים עם " דרכיי [ סורר ] " ( פסוק יא ) - ראו האמור על האלוהים בקינה השנייה לעיל : " דרך קשתו כאויב ניצב ימינו כצר ויהרוג כל מחמדי עין " ( פסוק ד ) . אלוהים - הוא הציד בפסוקנו - יוצא לצוד בני אדם , והוא בחר במודע במקונן כקרבנו , וכדברי איוב : " ויקימני לו למטרה ... יפלח כליותיי ולא יחמול " ( טז , יב - יג ) . על קליעת חיצים למטרה ( והוא כמו " מטרא " ) ראו גם : " ואני שלושת החיצים צידה אורה לשלח לי למטרה " ( שמואל - א כ , כ ) . דימוי האל לבעל חיים הספרות המקראית איננה מהססת לעשות שימוש באמצעי הספרותי של דימוי האלוהים אל בעלי חיים שונים . פסוק י מדמה אותו לשתי חיות טרף , דב וארי גם יחד , האורבות לקרבנן , למקונן . זו אף דמות ה ' בעיני עצמו , בבואו להעניש את עמו : " ואהי להם כמו שחל ( = אריה ) כנמר על דרך אשור . אפגשם כדב שכול ואקרע סגור לבם ואוכלם שם כלביא " ( הושע יג , ז - ח ) . אך בה במידה שהארי תוקף , הוא גם מגן : " כי כה אמר ה ' אליי כאשר יהגה האריה והכפיר על טרפו ... כן ירד ה ' צבאות לצבוא על הר ציון ועל גבעתה " ( ישעיה לא , ד ) , וכן : " וה ' מציון ישאג ומירושלים יתן קולו ורעשו שמים וארץ . ה ' מחסה לעמו ומעוז לבני ישראל" ( יואל ד , טז ) . ומאידך גיסא , שאגת הארי , האלוהים , היא שתעורר את חזרת הגולים לארצם : " אחרי ה ' ילכו כארי ישאג כי הוא ישאג ויחרדו בנים מים . יחרדו כציפור ממצרים וכיונה מארץ אשור והושבתים על בתיהם נאום ה '" ( הושע יא , י - יא ) . התלמוד הבבלי ( חולין נט ע " ב ) בונה סיפור בעקבות דימוי האלוהים לאריה , ומספר ( המקור בארמית ) : " אמר לו הקיסר לר ' יהושע בן חנניה : אלוהיכם כאריה הוא משול , דכתיב ' אריה שאג מי לא ירא אדוני אלוהים דיבר מי לא ינבא ' ( עמוס ג , ח ) . מה גדולתו ? והרי פרש הורג אריה ! אמר לו : לא כאריה זה הוא משול אלא כאריה של העולם העליון הוא משול . אמר לו : רוצה אני לראותו . אמר לו : לא תוכל לראותו . אמר לו : אדרבא , הראנו לי . התפלל , יצא האריה ממקומו , כשהיה במרחק ארבע מאות פרסה נהם נהימה אחת - הפילו כל הנשים המעוברות ונפלו שערי רומי . כשהיה במרחק מאה פרסה נהם נהימה נוספת - נפלו כל שיני הגברים ואף הוא ( = הקיסר ) נפל מכסאו לארץ . אמר לו : בבקשה ממך , התפלל שיחזור למקומו . התפלל עליו וחזר לו למקומו " . סיפור זה מרחיק את המחשבה שניתן לדמות את ה ' לאריה . כשם שאלוהים נמשל לאריה , מלך החיות , כן השוו אותו לנשר , מלך העופות , אשר נשא את עמו כגוזלים על כנפיו , מן המדבר אל ארצו : " כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף יפרוש כנפיו יקחהו ישאהו על אברתו " ( דברים לב , יא [ וראו להלן , עמוד . [( 204 ואם בעופות עסקינן , נזכיר גם את דברי ישעיהו : " כציפורים עפות כן יגן ה' צבאות על ירושלים גנון והציל פסוח והמליט " ( לא , ה ) . חץ וקשת על בול הגדנ " ע ( . ( 1982 צויר בידי הצנחן והאמן אסף ברג שהרבה לעצב בולים ומטבעות ( . ( 1997 - 1936

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help