sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:198

פרק ד פסוק טז פניה׳חלקם לא יוֹסיף להביטם פני כה ֲנים לא נש ׂאוּ וּזקנים ( זקנים ) לאחננוּ : הפסוק הפותח באות פ " ה קודם לזה שבאות עי " ן . בכמה כתבי יד של המגילה וכן בתרגום הסורי למקרא הסדר הוא הפוך , אך דומה כי הללו מעידים על ניסיון מאוחר להתאים את סדר הפסוקים לסדרן המקובל של אותיות הא " ב ( וראו במבוא לספר , סעיף ה ) . פסוקנו אכן ראוי לעמוד בסיום חלקה השלישי של הקינה , שהרי הוא חוזר ומדבר באלוהים , שבו ובעונש שהוא מעניש את ירושלים פתח חלק זה : " כילה ה ' את חמתו שפך חרון אפו " ( פסוק יא ) . " אף " בצירוף " חרון אף " עשוי לכוון לחוטם שבמרכז הפנים , אך גם לפנים בכלל ( כגון בראשית יט , א : " וישתחו אפיים ארצה " כלומר נפל על פניו ) , וכך נפתחת החטיבה בהזכרת חרון אפו , פניו , של האלוהים , ובפניו המביעות כעס ומענישות היא מסתיימת . הצירוף " פני ה '" הוא כינוי לאלוהים , וראו דבריו בשמות לג , יד : " פניי ילכו והניחותי לך " , ותגובת משה ( שם , פסוק טו ) : " אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה " . הבחירה במילת " פנים " בפסוקנו מקורה ( פרט לצורך לפתוח אותו באות פ " ה , כמובן ) בכך שהן איבר הגוף המביע את הכעס , כאמור לעיל , וראו עוד לדוגמא : " ונתתי פניי בכם וניגפתם לפני אויביכם " ( ויקרא כו , יז ) , וכן : " פני ה ' בעושי רע להכרית מארץ זכרם " ( תהילים לד , יז ) , ומעיר ר ' אברהם אבן עזרא : ' " פני ה ' - זעף , כי בפנים יראה [ זעפו של אדם ] , וכן ' ופניה לא היו לה עוד ' ( שמואל - א א , יח ) " . ה ' " חילקם " , היינו פיזר את הכהנים והנביאים ( שבהם דובר בפסוקים הקודמים ) , גרם להם לנדוד , והשוו דברי הקללה לשמעון ולוי : " אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל " ( בראשית מט , ז ) . בפסוק הקודם נאמר כי טומאת הכהנים והנביאים היא שאילצה אותם לנדוד , ועתה נבין כי ה ' הוא זה שמענישם ומשלחם לנדודים אין קץ . בפסוק יד נאמר על הנענשים שהם " נעו עיוורים בחוצות " . בשל כך הם לא יוכלו לראות , ואילו ה ' מצידו , כאמור בפסוקנו , גם הוא " לא יוסיף להביטם " , היינו לראותם , להשגיח עליהם . על הבטת האל כביטוי להשגחה לטובה ראו , למשל , את דבריו : " ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי " ( ישעיה סו , ב ) , וכך גם מבקש המתפלל מה ' : " הביטה ענני ה ' אלוהיי " ( תהילים יג , ד ) . מחציתו השנייה של הפסוק אינה עוסקת באלוהים אלא עוברת לדבר באויבים , שגם הם נמנים על אלו שהענישו את החוטאים . כיוון שהכהנים חטאו ( לעיל , פסוק יג ) , הם שייענשו : " פני כהנים לא נשאו " . פתיחת השורה השנייה של הפסוק במילה " פני " מתקשרת לפתיחת השורה הראשונה , " פני ה ' חילקם " , וזאת כדי להדגיש כי כשולח כן שלוחיו - האויבים ( המזוהים בתרגום הארמי כ " אומיא רשיעיא " ) . אלה לא יכבדו את הכהנים , והשוו לקללה שבספר דברים : " גוי עז פנים אשר לא ישא פנים לזקן ונער לא יחון"

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help