sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

פרק ג פסוקים יג - טו פסוק יג : הביא בכליוֹתי בני אַשפתוֹ : פסוק יד : הייתי ש ׂחק לכל עמי נגינתם כל היּוֹם : פסוק טו : הש ׂביעני במרוֹרים הרוני לענה : פסוק יג : זממו של אלוהים - הציד אכן עלה בידו , וחיציו פילחו את כליותיו של המקונן ( וראו הפסוק הקודם ) . לכליות תפקיד חשוב בגוף האדם , על פי החשיבה המקראית , בהיותן משכן המחשבה והרגש , וראו " ייסרוני כליותיי " ( תהילים טז , ז ) . השוו גם לתיאור האלוהים כ " בוחן כליות ולב " ( ירמיה יא , כ ) , וראו עוד לעיל , עמוד . 69 " בני אשפה " הוא כינוי ציורי לחיצים . על האשפה , שהיא הנרתיק שבו מוחזקים החיצים , ראו : " וישימני לחץ ברור באשפתו הסתירני " ( ישעיה מט , ב ) , וכן : " כחיצים ביד גיבור כן בני הנעורים . אשרי הגבר אשר מילא את אשפתו מהם " ( תהילים קכז , ד - ה ) . כינוי נוסף ודומה לחץ הוא " בן קשת " ( איוב מא , כ ) . פסוק יד : בפסוק זה נוטש המקונן לרגע את תיאור סבלו מיד האלוהים והריהו פונה לעיסוק בתגובותיהם של המתבוננים מן הצד במצבו . צרותיו אינן מתמצות רק במעשי האלוהים ; הוא אינו זוכה לתמיכה , ולו מועטת , מאחיו בני האדם . אדרבא , הללו לועגים לו , והריהו בודד ואומלל . ללשון " הייתי לשחוק " השוו , למשל , את דברי הנביא ירמיהו : " הייתי לשחוק כל היום כלה לועג לי " ( כ , ז ) . המקונן מתלונן כי הלועגים לו הם " עמי " , והכוונה מן הסתם לקבוצת בני אדם הקרובה אליו , בני עירו או אף בני משפחתו , כגון השימוש בתיבת " עם " לתיאור כל אנשי סדום הצובאים על ביתו של לוט : " מנער ועד זקן כל העם מקצה " ( בראשית יט , ד ) , וראו עוד את דברי בועז לרות : " כי יודע כל שער עמי ( = בני עירי , משפחתי ) כי אשת חיל את " ( רות ג , יא ) . מאידך גיסא , כתבי יד עבריים רבים וכן התרגום הסורי גורסים כאן " עמים " , וזאת כדי להעניק לקינה אופי לאומי ורחב יותר : עמי האזור הם שלועגים לעם ישראל על צרתו . אף ר ' ישעיה מטראני מפרש " עמי " כ " עמים " : " כמו ' לכל עמים ' , ודומה לו ' הרודד עמי תחתיי' ( תהילים קמד , ב [ ובכמה מעדי הנוסח : " עמים " ]) " , וכך מציעים להבין את מילת " עמי " גם בעלי המסורה ( " סבירין " ) . פעמיים חוזר הפסוק על מילת " כל " , וזאת כדי להמחיש את מימדיו הבלתי נסבלים של הלעג : " כל עמי" ו " נגינתם כל היום " . על תיבת " נגינה " שמשמעותה לעג ראו גם איוב ל , ט : " ועתה נגינתם הייתי " , ובעיקר פסוק סג להלן : " אני מנגינתם " . לצירוף " כל היום " שמשמעו ללא הפוגה ראו פסוק ג לעיל . פסוק טו : לאחר שהפנה המקונן את מבטו אל הסובבים אותו , הריהו שב לספר במעשי ה ' הגורמים לו רעה . בפעלים " השביעני " ו " הרווני " ניכר מימד אירוני , שהרי כל אדם מייחל לאכילה לשובע ולשתייה לרוויה , וראו צירוף שני הפעלים הללו לטובה : " וריוויתי נפש הכהנים דשן ועמי את טובי ישבעו " ( ירמיה לא , יד ) . אלא שבפסוקנו משביע אלוהים את המקונן במרורים , כמעשהו לאיוב : " לא יתנני השב רוחי כי ישביעני ממרורים " ( ט , יח ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help