sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:197

הכפלת מילים כמו בפסוקנו , שבו מוכפלת המילה " סורו " , נמצא במקרא פסוקים רבים שבהם באה תופעה לשונית - ספרותית זו , והסיבות לכך מגוונות . כך בפניות אל אדם , כדי לעורר את תשומת לבו לקריאה , כגון בהתגלויות האלוהים : " אברהם אברהם " ( בראשית כב , יא ) או " משה משה " ( שמות ג , ד ) , וכך גם בפנייה נבואית לעצמים , כגון " מזבח מזבח " ( מלכים - א יג , ב ) , או לעיר וארץ : " הוי אריאל אריאל " ( ישעיה כט , א ) . לעיתים מבטאת הפנייה התרגשות עמוקה , כפניית דוד אל בנו המת : " בני אבשלום אבשלום בני בני" ( שמואל - ב יט , ה ) , או קריאת המשורר הסובל : " אלי אלי למה עזבתני " ( תהילים כב , ב ) . פניות כפולות נוספות נועדו לעודד : " שובי שובי השולמית שובי שובי ונחזה בך " ( שיר השירים ז , א ) , או ללעוג , כקריאת הילדים לאלישע : " עלה קרח עלה קרח " ( מלכים - ב ב , כג ) . הכפלת המילים עשויה לעיתים לבטא רגש עמוק , כגון כאב : " מעיי מעיי " ( ירמיה ד , יט ) , פחד , כקריאתה של עתליה : " קשר קשר " ( מלכים - ב יא , יד ) , וכן רגשות אחרים כגון נחישות , כדברי יואב : " חלילה חלילה לי אם אבלע ואם אשחית " ( שמואל - ב כ , כ ) , השתאות והתפעמות : " קדוש קדוש קדוש " ( ישעיה ו , ג ) , או דרך להדגשת חשיבות העניין ולשכנוע : " שלום שלום " ( ירמיה ו , יד ) , " צדק צדק תרדוף " ( דברים טז , כ ) , ואין אלה אלא דוגמאות בלבד . הכפלת מילים משמשת גם להבעת ריבוי , כגון : " עשה הנחל הזה גבים גבים " ( מלכים - ב ג , טז ) , או כתחליף למילה " כול " : " גוי גוי" ( מלכים - ב יז , כט ) , " יום יום " ( בראשית לט , י ) , " איש איש " ( ויקרא יז , ג ) , " סביב סביב " , היינו מכל הכיוונים ( יחזקאל מג , יב ) ולהבעת גודל המימדים : " מאוד מאוד " ( בראשית ז , יט ) , וכמוהם עוד ועוד . צד " י ודל "ת בלשון המקרא , כבפסוקנו , משתקפת העובדה שקרובה היתה הגייתם של העיצורים דל " ת וצד " י , וניתן להביא דוגמאות נוספות לחילופים אלו , והרי חמש מהן : ( א ) " הפוצה את דוד עבדו מחרב רעה " ( תהילים קמד , י ) , ואין " פוצה " אלא " פודה " , כלומר מציל . ( ב ) את האמור בפסוק " גם במדעך מלך אל תקלל ובחדרי משכבך אל תקלל עשיר " ( קהלת י , כ ) יש לבאר על ידי הבנת " מדעך" כ " מצעך " , מיטתו של אדם , כתקבולת ל " חדרי משכבך " . ( ג ) רבקה מלבישה את יעקב בנה ב " בגדי עשו בנה הגדול החמודות אשר אתה בבית " ( בראשית כז , טו ) . אין היגיון רב בהלבשת יעקב במיטב מחלצותיו של עשו , אך אם נבין " חמודות " כ " חמוצות " , שריחן חמוץ מדם כבגדיהם של הציידים , יובן פשר המעשה . ואכן , על יצחק נאמר שהוא הריח את ריח הבגדים ( פסוק כז ) ואף פתח את ברכתו ליעקב במילים " ריח בני כריח שדה " ( שם , פסוק כז ) . ( ד ) במזמור הפותח את ספר תהילים מוזכרת " עצת רשעים" בפסוק הראשון , וניגודה " עדת צדיקים " בפסוק ה , והשתיים : " עדה " ו " עצה " אחת הן . ( ה ) ובדומה נאמר בנחמיה ו , ב : " לכה ונוועדה יחדיו בכפירים ( = בכפרים ) " , ובפסוק ז , שם : " ועתה נלכה ונוועצה יחדיו " . על הרוגי מסעי הצלב בפיוטו של ר ' קלונימוס ברבי יהודה ( אשכנז , סוף המאה הי " א ) על טבח שנעשה בקהילות אשכנז , פיוט שראשיתו במילים " מי יתן ראשי מים ועיניי מקור נוזליי " , נאמר בבית השני , שהוא נושא קינה " על בתולות היפות וילדים הרכים , בספריהם נכרכים , ולטבח נמשכים ... כמו טיט חוצות נידשים ונשלכים , סורו טמא קראו למו מלקרב " . בהמשך מונה הפייטן אחד לאחד את " הרוגי אשפירה " , " קהל ורמיזא " ו " אדירי קהל מגנצא " , הלוא הן שלוש קהילות שו " ם , שנפגעו קשות במהלך מסעי הצלב . " גוזליך נעו נצו" בשירו של ביאליק , " על סף בית המדרש " , שהוא קינה על חורבן בית המדרש הישן וביטוי לגעגועים אל עולמו - בצד תחושה של שחרור מעולו ויציאה לדרכים חדשות - נמצא כמה רימוזים למגילת איכה . ביניהם המשפט העוסק ביושבי בית המדרש שעזבוהו , וזאת בפניית המשורר אל בית המדרש : " הה ! קינך משולח , גוזליך נעו נצו " . בצד זה אומר המשורר לבית המדרש גם כי " משנה חורבה חרבת מבלי באי מועד " , והשוו : " דרכי ציון אבלות מבלי באי מועד " ( לעיל א , ד ) , ואף מעיד על עצמו ש "אני יתום נידח , עולל טיפוחיכם " , והשוו : " אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים " ( לעיל ב , כ ) . ומעניין להעיר כי שיר זה נכתב , כאמור בשוליו , ביום תשעה באב , תרנ " ד ( (! 1894 =

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help