sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

ירמיהו , יאשיהו וצידוק הדין בכמה וכמה ממקורות חז " ל ( כגון תענית כב ע " ב ) מתוארים רגעיו האחרונים של המלך הצדיק יאשיהו , אשר נפל בקרב מול פרעה נכה מלך מצרים . על פי המסופר ( דברי הימים - ב לה , כ - כה ) הזהיר המלך המצרי את יאשיהו שלא יצא לקראתו למלחמה , באומרו שאין לו עניין להילחם בו וכי מטרתו רק לעבור בממלכת יהודה , אך יאשיהו לא שמע " אל דברי נכה מפי אלוהים " ( פסוק כב ) ונלחם עד שנפח את נשמתו . לו התייעץ המלך בנביא ירמיהו , אומר התלמוד , לא היה יוצא כלל לקרב . בסופו של דבר " כשיצאה נפשו ראה ירמיהו את שפתותיו רוחשות . אמר : ' שמא חס ושלום דבר שאינו ראוי הוא אומר אגב צערו ' . גחן ושמע שהיה מצדיק את הדין על עצמו , אמר ' צדיק הוא ה ' כי פיהו מריתי '" ( המקור בארמית ) . צידוק הדין משמעו אישור שגורל קשה הנופל בחלקו של אדם - יסורים , מוות או כל אסון אחר - נגזר עליו ממרומים ויסודו בגזירה אלוהית צודקת ונכונה , ואין להרהר או לערער עליה . רעיון זה בא לביטוי גם בקביעת המשנה כי גם על בשורות רעות יש לברך , והברכה היא " ברוך דיין האמת " ( ברכות ט , ב ) , וזו גם לשון הברכה כשאדם רואה " את הקיטע ואת החיגר ואת הסומא ( = עיוור ) ואת מוכי שחין " ( תוספתא ברכות ו , ג ) . התלמוד ( ברכות נח ע " ב ) מוסיף כי ברכה זו חייב לומר גם מי שרואה את ערי ישראל בחורבנן . מסכת סופרים ( יח , ט ) מכירה מנהג לומר ברכה זו גם סמוך לקריאת מגילת איכה בתשעה באב , ועל כך מעיד הרב ח "ד הלוי ( 1998 - 1924 ) כי " כך נוהגים בירושלים " ( עשה לך רב , ז , כט ) . ביטוי חריף לסוגיית צידוק הדין ניתן במנהגים הקשורים בטכס לווית המת . התלמוד הבבלי ( עבודה זרה יח ע " א ) מספר על ר' חנינא בן תרדיון , אשתו ובתו , שהוצאו להורג בידי הרומאים , ו " בשעה שיצאו שלושתן - צידקו עליהם את הדין , הוא אמר : ' הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט ' ( דברים לב , ד ) , ואשתו אמרה : ' אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא ' ( שם ) , בתו אמרה : ' גדול העצה ורב העלילייה אשר עיניך פקוחות על כל דרכי בני אדם לתת לאיש כדרכיו וכפרי מעלליו׳ ( ירמיה לב , יט ) " , ועל כך הוסיף רבי יהודה הנשיא ואמר : " כמה גדולים צדיקים הללו , שנזדמנו להן שלוש מקראות של צידוק הדין בשעת צידוק הדין " . ובעל מדרש שכל טוב - באיטליה של המאה השתים - עשרה ( לבראשית פרק נ ) - מעיד כי נהוג לומר פסוקים של צידוק הדין על הקבר , מנהג שהמשכו בתפילת צידוק הדין הנאמרת עד היום במסגרת טכס הלוויה . בנוסח אשכנז נאמר , בין השאר : " ידענו ה' כי צדק משפטיך / תזכה בדברך ותזכה בשופטך / ואין להרהר אחרי מידת שופטך / צדיק אתה ה ' וישר משפטיך / דיין האמת שופט צדק ואמת / ברוך דיין האמת כי כל משפטיו צדק ואמת " . ובדומה בנוסח עדות המזרח : " צדיק אתה ה ' וישר משפטיך / צדיק ה ' בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו / צדקתך צדק לעולם ותורתך אמת " וכו ' . הופעותיו המרובות של השורש צד " ק בתפילות אלה מובנות מאליהן . על נושא צידוק הדין כהופעתו במגילת איכה ראו במפורט במבוא , סעיף ח . " המובלים להורג ( באבי יאר ) " , ציור ( משנת 1947 ) מאת האומן יוסף קוזקובסקי ( . ( 1969 - 1902 האומן הבריח את התמונה בעלותו ארצה מברית המועצות , והיא מוצגת כעת בכנסת ישראל . צילם : מיכאל עמר .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help