sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

פרק א פסוק יח צדיק הוּא ה ' כי פיהוּ מריתי שמעוּ נא כל העמים ( עמים ) וּראוּ מכאבי בתוּלתי וּבחוּרי הלכוּ בשבי : בעקבות התפרצות המקונן אל תוך דברי ירושלים ( בפסוק הקודם ) ובעקבות הזכרתו את פנייתה אל האלוהים בתפילה , מבינה העיר כי עליה לשנות את טיעוניה : לא די בתחינה לרחמי ה ' כדי שיתבונן במכאובה ; עליה להכיר בחטאה ולהצדיק על עצמה את הדין , כדרך שעשה המקונן בפסוקים ה ו - ח . אמת , כבר בשורה הראשונה של פסוק יד רמזה העיר לקבלת הדין , להצדקתו , אך עתה תכריז ירושלים על כך בפה מלא ובקהל רב . דומה כי ההכרזה הדרמטית " צדיק הוא ה '" היא נוסחה קבועה , המופנית בדרך כלל לה ' בגוף שני , וראו תהילים קיט , קלז : " צדיק אתה ה ' וישר משפטיך " . יש והנוסחה מלווה בהודאת המתפלל באשמתו : " ה' אלוהי ישראל צדיק אתה ... הננו לפניך באשמתינו " ( עזרא ט , טו ) , וכן : " ואתה צדיק על כל הבא עלינו כי אמת עשית ואנחנו הרשענו " ( נחמיה ט , לג ) . גם ירושלים נוהגת כך , ולהכרזתה על צדקת ה ' היא מצמידה את ההודאה בחטאה : " כי פיהו מריתי " ( לצירוף " מר " ה פה " ראו לדוגמא במדבר כ , כד ; דברים ט , כג ) . הלשון מר " ה נרדפת ללשון פש " ע ( את פשעיה הזכירה ירושלים לעיל בפסוק יד ) , כפי שהוא בדברי המזמור : " ברוב פשעיהם הדיחמו כי מרו בך " ( תהילים ה , יא ) , וראו עוד להלן ג , מב . לעיל ביקשה ירושלים את תשומת לבם של " כל עוברי דרך " ( פסוק יב ) , אותם אנשים המצויים בקרבת העיר , אך עתה היא חפצה כי תבל ומלואה תהא עדה לקבלת הדין : " שמעו זאת כל העמים " . לקריאה דומה ראו תהילים מט , ב - ג : " שמעו זאת כל העמים האזינו כל יושבי חלד . גם בני אדם גם בני איש יחד עשיר ואביון " . אם ציפה הקורא כי ירושלים תוסיף ותדבר בשבח צדקתו של ה ' , נכונה לו אכזבה : ירושלים שבה מיד להזכיר את גורלה המר : " וראו מכאובי " , מעין הדברים שהשמיעה באוזני " עוברי דרך " בפסוק יב : " הביטו וראו אם יש מכאוב כמכאובי " . אך בניגוד לפסוקים יב - טז , שבהם תלתה את צרותיה בה ' , כאן תזכיר אותן מבלי לומר כי ממנו באו , ומכך יובן כי היא נוטלת על עצמה את האחריות לאשר בא עליה . ומה הוא אותו מכאוב ? תחילה מזכירה העיר את הדור הצעיר : " בתולותיי ובחוריי " ובפסוק הבא תזכיר דמויות נוספות . הבתולות נזכרו בפי המקונן כבר בפסוק ד , " בתולותיה נוגות " , ואת הבחורים כבר הזכירה העיר עצמה , " קרא עלי מועד לשבור בחוריי " ( פסוק טו ) , והעיר מוסיפה ואומרת כי גם מאלה וגם מאלו היו מי ש " הלכו בשבי " , והשוו דברי המקונן : " עולליה הלכו שבי לפני צר " ( פסוק ה ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help