sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

- זה נבוזראדן . דבר אחר : ראש - זה אספסיינוס ; ' ותלאה ' - זה טרייאנוס " , וכך הצטרפו בדרשת הפסוק אל מחריבי הבית הראשון שמותיהם של שני קיסרים רומאיים , הראשון שהחל את המצור על ירושלים והשני שדיכא ביד קשה את מרד התפוצות של שנת 115 לספירה . פסוק ו : בפסוק ב לעיל הוביל אלוהים את המקונן בחשיכה אל הלא נודע . עתה הוא מושיבו במקום חושך ואפלה . " מחשכים " היא צורת ריבוי של " מחשך " ( ישעיה מב , טז ) , כינוי לשאול תחתיות , וראו : " וחיי לשאול הגיעו . נחשבתי עם יורדי בור ... שתני בבור תחתיות במחשכים במצולות " ( תהילים פח , ד - ז ) . לשון פסוקנו , כמעט מילה במילה , משמשת גם לתיאור יחסו של האויב אל המקונן בתהילים קמג , ג : " כי רדף אויב נפשי דיכא לארץ חייתי ( = נפשי ) הושיבני במחשכים כמתי עולם " . נראה שהמקונן במגילה ובעל התהילים עושים במסגרת קינותיהם שימוש באוצר מילים משותף . כל עוד היה המקונן בתנועה , יכול היה לקוות כי יצא מחשיכה לאורה , אך עתה אינו נע עוד והוא יושב " כמתי עולם " . המוות מכונה גם " שנת עולם " ( ירמיה נא , לט ) שהרי הוא כשינה שאין ממנה יקיצה . לכאורה אין מקום לצרף לנסמך " מתי " את הסומך " עולם " , שהרי אין למתים תקומה ומותם הוא סופי , אך התואר " עולם " , שמשמעו עד אין קץ , בא להדגיש ולחזק את יאושו של המקונן ביתר שאת . מתים שאינם מתים השפה העברית דורשת להבחין בין מתים למתים . המילה " מתים" שמשמעה אנשים מופיעה רק בצורת רבים ( צורת היחיד היא מת ?) ורווחת בצירופים כגון " מתי מעט " ( דברים כו , ה ) , וכמוהו " מתי מספר " ( בראשית לד , ל ) , ועוד כיוצא באלה . באוגריתית mit הוא איש , ובאכדית mutu הוא איש , גיבור , ולעיתים אכן מכוונת המילה לגברים בלבד , כגון : " ונחרם את כל עיר מתים והנשים והטף " ( דברים ב , לד ) . לעניין הגבורה ראו גם התקבולת : " מתייך בחרב יפולו / וגבורתך במלחמה " ( ישעיה ג , כה ) . לעיתים נמצא משחק בדמיון הצלילי של מתים ומתים . כך בברכת משה : " יחי ראובן ואל ימות ויהי מתיו מספר " ( דברים לג , ו ) , רוצה לומר : שבט ראובן לא יעלם , אך מספר אנשיו לא יהיה גדול . בפסוק אחר שציטטנו לעיל ניתן לזהות משנה הוראה : " מתייך בחרב יפולו " ( ישעיה ג , כה ) , והרי ניתן להבין את הפסוק גם כאומר שהמתים בחרב נפלו . בשני פסוקים נוספים ניכרת מבוכה בעדי הנוסח , ללמדנו שאין ההבחנה בין מתים למתים כה קלה . הראשון שבהם : " לכן גלה עמי מבלי דעת וכבודו מתי רעב והמונו ציחה צמא " ( ישעיה ה , יג ) , ובכמה כתבי יד עבריים ובתרגומים : " מתי רעב " . ביחס להבחנה בין " מתים " ל " מתים " מצוטט רבות מאמר המיוחס לר ' אברהם אבן עזרא : " מתים - עומדים חיים , שוכבים מתים " , ופירושו : כאשר שתי הנקודות ניצבות זו מעל זו ( שווא ) מדובר באנשים עומדים , משמע חיים , ואילו כאשר הנקודות זו ליד זו ( צירה ) מדובר באנשים שכבר שכבו , כלומר מתו . " בנה עלי ויקף ראש ותלאה " - מתוך ספר איורים למגילת איכה - חלק מפרויקט על חמש מגילות - מעשה ידי האמנית הישראלית תמר מסר ( ילידת . ( 1961 היצירה מבטאת את הקשר שבין חורבן ירושלים לבין השואה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help