sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:195

העין ... אשר מחזה שדי יחזה נופל וגלוי עיניים " ( במדבר כד , פסוקים ג - ד , טו - טז ) , והבינו כמה מן התרגומים העתיקים ( כגון התרגום הלטיני ) ש " שתום " משמעו כמו סתום ( בחילופי שי "ן שמאלית וסמ " ך ) , והשוו לעיל איכה ג , ח : ' גם כי אזעק ואשווע שתם ( = סתם ) תפילתי " . גם המדרש ( מדרש אגדה לבמדבר כד ) קובע כי " בלעם סומא באחת מעיניו היה " , וכך גם מוסבר הביטוי " שתום העין " בתלמוד : " ועל זה נסמת ( = נתעוורה ) עינו של בלעם הרשע ... דכתיב ' נאום הגבר שתום העין ' ( נידה לא ע " א ) " . וכוונת דברי בלעם : בעוד שעיני הבשר שלו עיוורות , בשעת הנפילה האקסטטית , בעת ההתגלות , הריהו גלוי עיניים . על עיוורונו של בלעם מלעיג המעשה באתונו ( במדבר כב , כב - לה ) : זו , הבהמה , רואה את המלאך הניצב לפני הנביא למכשול , ואילו הוא , הנביא , אינו מבחין במלאך , ומשום כך כועס על אתונו ומכה אותה . לאחר שה ' פותח את פי האתון , מחולל ה ' נס נוסף ומגלה - פוקח את עיני הנביא , כדי שזה יראה את מה שראתה אתונו זה מכבר . נביא עיוור נוסף הוא אחיה השילוני : " ואחיהו לא יכול לראות כי קמו עיניו משיבו " ( מלכים - א יד , ד ) . אף שאשת ירבעם , המבקשת לדעת מפי הנביא אם יקום בנה ממיטת חוליו , מתחפשת לבלי הכר , הנביא ידע מי לפניו , כי ה ' מודיע לו על ביקורה הצפוי ( שם , פסוק ה ) . עלי הכהן אף הוא מעין נביא , ובפתח הסיפור על העברת הסמכות מעלי לשמואל יוצר המספר קשר בין תופעות החזון והראייה לבין עלי המאבד את מאור עיניו : " ודבר ה ' היה יקר בימים ההם אין חזון נפרץ . ויהי ביום ההוא ועלי שוכב במקומו ועיניו החלו כהות לא יוכל לראות " ( שמואל - א ג , א - ב ) . בסיום המעשה , לאחר שזכה שמואל לנבואה ונתבשר על נפילת עלי וביתו , נאמר ( ושוב תוך שימוש בשורש רא " ה ) : " ויוסף ה ' להיראה בשילה כי נגלה ה ' אל שמואל בשילו " ( שם , פסוק כא ) . גם הספרות הכללית יודעת את טיפוס הנביא העיוור , והמפורסם שבהם הוא החוזה הזקן והעיוור טריסיאס מן הטרגדיות היווניות . עוד לעניין רצח זכריה כבר ראינו לעיל ( עמוד 114 ) עד כמה משמש סיפור רצח הנביא - הכהן זכריה בן יהוידע כתשתית למדרשים שונים העוסקים במגילת איכה . דוגמא נוספת הוא האמור באיכה רבה על השורה הראשונה בפסוקנו : ' " נעו עיוורים בחוצות ' - סומין שבהם אמרו ' מי יראה לנו אותו מקום שהרגו את זכריה , שנלך ונחבקנו וננשקנו ' , לקיים מה שנאמר ' נעו עיוורים בחוצות נגואלו בדם '" . לפי זה הדם שמדובר בו הוא דמו של זכריה , ומה שמניע את המחפשים אחריו הם רגשי אשמה על המעשה הנורא שברציחתו . קינה על פרעות בארץ ישראל בעקבות מאורעות דמים שאירעו בארץ ישראל בשנת , 1024 כאשר מוסלמים פרעו ביהודים בעיר רמלה , חיבר הפייטן יוסף אבן אביתור ( המאה העשירית והאחת - עשרה , ספרד וסוריה ) קינה שבראשה המילים " בכו אחיי וגם ספדו " , מילים המשמשות גם כפזמון חוזר לאחר כל בית ובית . הקינה ספוגה בביטויים שמקורם במגילת איכה , כגון : " בכו עיוורים אשר נעו / בתוך ציון מגואלים // בדם הרות מבוקעות / ושם שבים ועוללים " . על מעשי אכזריות של פגיעה בעוברים בעודם במעי אמותיהם ראו גם בדברי אלישע המנבא לחזאל מלך ארם העתיד לפגוע בממלכת ישראל : " מבצריהם תשלח באש ובחוריהם בחרב תהרוג ועולליהם תרטש והרותיהם תבקע " ( מלכים - ב ח , יב [ והשוו דברים דומים בנבואת הושע יד , א ]) . בלעם הנביא על אתונו , תבליט ברונזה על דלת הכניסה לבזיליקה הימיביניימית על שם סן זינו בורונה ( איטליה ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help