sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

המקרא מכיר , דרך משל , נפילה על הפנים , כגון האמור במשה ובאהרן בפרשת קרח : " ויפלו על פניהם ויאמרו אל אלוהי הרוחות לכל בשר האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף " ( במדבר טז , כב ) . יש גם תפילה אגב כריעה על הברכיים , כגון מה שמסופר על מנהגו של דניאל : " וזמנין תלתה ביומא הוא ברך על ברכוהי ומצלא ומודא קדם אלוהה ( = ושלוש פעמים ביום הוא כורע על ברכיו ומתפלל ומודה לפני אלוהיו ) " ( ו , יא ) , וזו מלווה לעיתים בפרישת כפיים , כגון : " ויהי ככלות שלמה להתפלל אל ה ' את כל התפילה והתחינה הזאת קם מלפני מזבח ה ' מכרוע על ברכיו וכפיו פרושות השמים " ( מלכים - א ח , נד ) , וכן בדברי עזרא : " ואכרעה על ברכיי ואפרשה כפיי אל ה ' אלוהיי " ( ט , ה ) . פסוקנו באיכה מזכיר את פרישת הידיים ( השוו : " פרשתי ידיי אליך " [ תהילים קמג , ו ]) ונראה שכמוה כפרישת כפיים , שכן יד וכף מצויות פעמים רבות בשירה המקראית בתקבולת , כגון : " והצלתיך מיד רעים / ופדיתיך מכף עריצים " ( ירמיה טו , כא ) . פרישת כפיים בתפילה היא מחווה שכיחה , כגון בדברי משה לפרעה : " כצאתי את העיר אפרוש את כפיי אל ה ' הקולות יחדלון והברד לא יהיה עוד " ( שמות ט , כט ) , ולעיתים יציין הפסוק כי הכפיים נפרשות אל השמים ( כגון מלכים - א ח , כב ) או אף לכיוון ביתו של ה ' ( שם , פסוק לח ) . לשון דומה לפרישת כפיים היא נשיאתן אל ה ' , כגון להלן ב , יט : " שפכי כמים לבך נוכח פני ה ' שאי אליו כפייך על נפש עוללייך " , ופעם אחת מופיע גם הצירוף " שט " ח כפיים " : " קראתיך ה ' בכל יום שיטחתי אליך כפיי " ( תהילים פח , י ) . בכל המקרים האלה נראה שהכוונה למצב שבו מרים המתפלל את שתי ידיו כלפי מעלה כשכפות הידיים פתוחות , כמבקש עזרה או מצפה להיענות לדבריו . פרישת הכפיים כתנוחה של תפילה מתועדת גם בספרות הבית השני , כגון בספר חשמונאים ג : " ויכרע שמעון הכהן על ברכיו לפני ההיכל ויכן לבו הכן היטב ויפרוש את כפיו ויתפלל " ( ג , א ) , אך אין לה יצוג בתפקיד זה בספרות חז " ל , שם בא הביטוי פר " ש / נש " א כפיים / ידיים בהקשר לברכת כהנים ( וראו להלן ) . חוקרי התפילה הציעו הסברים שונים לתופעה זו . יש שטענו כי כוונת הלב נעשתה לעיקר ועל כן לא היה צורך בתנוחה זו , ויש שסברו כי הנוצרים אימצוה ועל כן לא ראוי היה ליהודים להמשיך ולבצעה . בין כך ובין כך , בעקבות המסופר על אהרן בשעת חנוכת המשכן , " וישא אהרן את ידיו אל העם ויברכם " ( ויקרא ט , כב ) , נתקבל לקרוא לתנוחה שבה מברכים הכהנים את העם בתפילה בשם " נשיאת כפיים " ( כגון תענית ד , א : " בשלושה פרקים [ = פעמים ] בשנה כהנים נושאין את כפיהן ארבע פעמים ביום " ) , אך זו תנוחת ברכה לאדם ולא תפילה למרומים . וראוי לציין כי בתפילת מנחה של תשעה באב , כמקובל גם ביום הכיפורים ובתעניות אחרות , עולים הכהנים לנשיאת כפיים כדי לברך את המתפללים . ממנהגי האבלים מדרש לקח טוב לפסוק מציע פירוש מיוחד במינו למילים " פרשה ציון בידיה " , והריהו אומר : " דומה לאבל שאין לו מנחמין , והוא ממתין שעה או שתיים שיבואו המנחמים כמנהגו של עולם לפרוש המצעות ולישב עליהם ולהביא לו שיאכל . כיוון שישהא כל כך ולא בא מנחם לו , מה יעשה ? בעל כורחו פורש הוא בעצמו בידו וישב על הארץ , לכך נאמר ' פירשה ציון בידיה ' , מה טעם ( = מדוע )? מפני ' שאין לה מנחם '" . לפי זה מדובר כאן במנהג לפרוש מצעים על הרצפה כדי לשבת עליהם , דבר שנאלץ האבל לעשות במו ידיו , כיוון שאין מי שיביא לו את סעודת ההבראה ויסייע בידו בפרישת המצעים . " חצות " ( ברלין , ( 1908 גלויה ועליה תמונת יהודי בעת תיקון חצות , מעשה ידי האמן בוריס שץ ( , ( 1932 - 1867 יוזם ומייסד האקדמיה לאמנות בצלאל . בתחתית היצירה מופיע פסוקנו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help