sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

פרק ג פסוקים ד - ו פסוק ד : בלה בש ׂרי ועוֹרי שבר עצמוֹתי : פסוק ה : בנה עלי ויקף ראשׁ וּתלאָה : פסוק ו : במחשכים הוֹשיבני כמתי עוֹלם : פסוק ד : פעולתו של האל כנגד המקונן הולכת ומתעצמת , ועתה הוא כבר הורס את גופו , חוץ ופנים גם יחד . את מעטפת גופו , את עורו ובשרו , מדמה המקונן לבגד , ללבוש ( והשוו : " עור ובשר תלבישני" [ איוב י , יא ]) , ובגד זה הולך ומתבלה , וכדברי רש " י : " כמו ' והארץ כבגד תבלה ' ( ישעיה נא , ו ) " , וראו עוד על בלות הבגד : " הן כולם ( = אויביו של המשורר ) כבגד יבלו עש יאכלם " ( שם נ , ט ) . בקינה הראשונה אמרה ירושלים על סבלה : " ממרום שלח אש בעצמותיי וירדנה " ( פסוק יג ) . שם נשרפו העצמות , ואילו בפסוקנו נאמר עליהן שהן שוברו . אם עור , בשר ועצם , כולם נשחתו - אין לו לאדם חיים . על שבירת עצמות ראו במזמור הניתן בפי המלך חזקיה , המתאר את סבלו מיד ה ' במילים : " כן ישבר כל עצמותיי " ( ישעיה לח , יג ) . מדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) מעביר את הדברים ללשון רבים וקובע כי " בשרי זה ציבור , ועורי זה סנהדרין . מה העור הזה מחפה על הבשר , כך סנהדרין מחפין על ישראל . ' שיבר עצמותיי ' - עצומיי ( = גדולי העם ) " . פסוק ה : המקונן , המוכה לבלי מתום בגופו , אינו יכול לנוס על נפשו ; הוא מדמה את עצמו לעיר נצורה , שאויביה בנו עליה , כלומר סביבה , דיק , וראו : " בא נבוכדנאצר מלך בבל הוא וכל חילו על ירושלים ויחן עליה ויבנו עליה דיק סביב " ( מלכים - ב כה , א ) . גם איוב חש שהוא מוקף על ידי האלוהים : " דעו אפו כי אלוה עיוותני ומצודו ( = מבנה מבוצר ) עליי הקיף " ( יט , ו ) . התרגום הארמי מדגיש כי המצור , הדיק , נבנה סביב " קרתא " , העיר , כלומר ירושלים , ולפיכך הריהו רואה את הפסוק כמדבר באסון לאומי ולא פרטי ( וראו עוד להלן ) . תפקידן של שתי המילים הסוגרות את הפסוק הוא להמחיש את מצוקתו של הנצור . נראית הצעתו של חוקר המקרא פרופ ' נ " ה טור - סיני לבאר את המילה " תלאה " לא במשמעות המקובלת של " יגיעות ועייפות " ( כהצעת ר ' יוסף קרא , נוסח ב ) , אלא כמילה הזהה לה בכתיב ובצליל שמשמעה עקב , כמו שהוא בערבית , וכך תהיה הכוונה ב " ראש ותלאה " למריזמוס , היינו ביטוי המתייחס אל כל הגוף כולו , בין מעלה ומטה , ובין פנים ואחור , עד אין מוצא . התרגום הארמי , בהמשך להבנתו את הרישא של פסוקנו , הולך בדרך אחרת ומבין את הצירוף הקשה " ראש ותלאה " כמדבר בראשי העם , בסנהדרין , שהאלוהים הלאה והוגיע אותם לעייפה , ואילו מדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) מבקש לזהות במי עוסק הפסוק וקובע כי " ראש - זה נבוכדנאצר , דכתיב [ בדברים שנאמרו למלך זה ] ' אנת הוא רישא דדהבא ' ( = אתה הוא ראש של זהב [ דניאל ב , לח ]); ' ותלאה'

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help