sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:260

וכך יוכלו יושבי העיר להגיע לגיל מופלג . שלוש פעמים מופיעה בנבואה המילה " רחובות " , הם חוצות העיר ושווקיה , המקומות הפתוחים והרחבים , ביטוי נוסף לתחושת הביטחון של זקני העיר וילדיה , שאינם צריכים לבוא חדר בחדר כדי להיחבא מפני איום לשלומם . זו גם הסיבה שאין הנבואה מזכירה את חומת העיר ומבצריה השומרים עליה מפני צר . התפאורה בתמונה העירונית , בתמונת הרחובות , היא מזערית : אין אנו צופים בתנועת המסחר הערה בשווקים ואיננו שומעים את הקולות העולים מסדנאותיהם של בעלי המלאכה . כל אלה עלולים להביא אל הבמה ואל התודעה את דור הביניים , שאין לו , כאמור , מקום בנבואה זו . הנבואה אינה מציינת אם נוצר קשר כלשהו בין הזקנים לבין הילדים ; האם צופים הראשונים במשחקם של האחרונים , השוטפים וממלאים את הרחובות ? דומה כי הזקנים לא יוכלו להתעלם מהמולת הילדים הגודשים לפתע את הזירה שבה ישבו בראשונה הם לבדם . ישיבת הזקנים ומשחקי הילדים ברחובות , בביטחון מוחלט , היא ניגוד חריף לזיכרונות העבר הלא רחוק , ימי חורבנה של ירושלים ומפלת מקדשה הראשון : " נשפך לארץ כבדי על שבר בת עמי בעטף עולל ויונק ברחובות קריה . לאמותם יאמרו איה דגן ויין בהתעטפם כחלל ברחובות עיר " ( איכה ב , יא - יב ); " שכבו לארץ חוצות נער וזקן בתולותיי ובחוריי נפלו בחרב " ( שם ב , כא ); " צדו צעדינו מלכת ברחובותינו קרב קיצנו מלאו ימינו כי בא קיצנו " ( ד , יח ) . תמונת הילדים המשחקים ברחובות מנוגדת אף היא לתמונת החורבן : " ידי נשים רחמניות בישלו ילדיהן היו לברות למו בשבר בת עמי " ( שם ד , י ) . נבואתנו מבקשת אפוא למחות את זיכרון הימים ההם , להמיר את זכר הדרמה הגדולה , הטרגית , בשגרה שקטה ובטוחה . קץ למלחמות , אחרית הימים . ״נבואת זכריה - עוד ישבו זקנים וזקנות ... ״ , יצירתה של האמנית הישראלית אהובה קליין ( ילידת . ( 1949

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help